theresehedman

Alla inlägg under juni 2011

Av Therese Hedman - 7 juni 2011 23:58

Härliga Tppendag !!

Jag är så trött så det skaver i ögonen, man jag skulle inte vilja ändra på något den gågna dagen !!

Kneippyn stod som sagt på schemat i eftermiddags och va härligt det har kännts att se barnens enorma glädje... !!  Åååå man blir såå glad =)


Tack bästa Elin och Adde som tog Tyra, och lånade ut Holly :) Älskar er !!!!!!!

Och tack Therese för att vi fick möjligheten att ha med casper !!

Att ni verkligen vågade lämna era barn i våra händer ;)


Bilder kommer i morgon, det kommer bli svårt och tidskrävande att välja bland 236 stycken tagna :)


Godnatt, nu ska jag SOOOOOOOVVVVVA !!!!!!!!!!!!


Av Therese Hedman - 6 juni 2011 23:42

Reinfelt, vår "käre" reinfelt fick idag frågan vad han tycker om att det finns över 200.000 fattiga barn i sverige... Han svarade " vi ska minnas att Sverige ändå är väldigt lyckligt lottat jämfört med hur barn har det i många andra delar av världen"



Blir trött, ... INSE Verkligheten...Ja, men visst herregud, det är klart att det finns dom som har det sämre, i land där majoriteten har det dåligt..

Det finns ALLTID dom som har det svårare eller sämre ställt.

Men jag tycker inte det spelar någon roll, att hela tiden luta sig tillbaka på att det finns dom som har det värre måste ju innebära brist på medkänsla och förståelse ?!


Men allt som oftast så skrivs det och uttalar sig politiker om välfärdslandet sverige... Är det då acceptabelt att barn inte får äta sig mätta ? Inte får vara med att spela fotboll, eller kunna följa med på en utflykt i skolan som kräver medhavd matsäck...?? Att gå på ett skoldisco är en självklarhet för måna barn, men för dessa fattiga familjer så finns inte den möjligheten..! Även fast inträdet "bara" kostar 20 kronor.


Reinfelt menar att den största vikten i kampen mot att minska barnfattigdomen är att se till att fler får arbeta...

Arbete Arbete Arbete...vi riktar in oss på att alla ska ha arbete... Absolut..jättebra tänk...men jag har följt barnfattigbloggen ett tag, som ska ha stooor eloge...och där har vi fått läsa om barn, till ensamstående föräldrar som faktiskt ARBETAR, och ändå inte får det att gå ihop...som cyklar 3 mil för att få köttfärsen 10 kr billigare... är det rimligt eller acceptabelt i vårt välbärgade sverige ?
Jag hävdar fortfarande att vissa inte vill se verkligheten.



Någon kommenterade inlägget där intervjun med reinfelt är nerskriven, kommentaren lyder "Ingen behöver gå hungrig i vårt land. Socialbidraget täcker mat. Har man då svårt att få pengarna att räcka till billig (obs billig!) mat beror det på att man skaffar sig inte livsnödvändiga räkningar och utgifter"

 

Vad är onödiga utgifter ? Rätten till en telefon så man kan bli nådd av skola och dagis, rätten till Tv, eller en cykel? Rätten att kunna åka kommunalt till och från sitt arbete eller att användad spisen varje dag...är det onödiga utgifter ???


Alla ni rika knösar där ute som uttalar er om att ensamstående inte snålar tillräckligt med sina pengar, testa att leva som de fattiga i sverige, i en vecka... undrar om det skulle kunna öppna era ögon för verkligheten...och se sanningen att vi faktiskt har över 200 000 FATTIGA barn i sverige... som inte har möjligheten att äta sig mätta...

Jag är stolt över att bo i sverige , men ibland skäms jag över den blindhet som våra politiker och även många av våra medmänniskor besitter !


Det här skapar enorma klyftor i vårt "fina" (utåt sett ätminstone) välbärgade underbara Sverige...!


Vi har det inte alltid så gott ställt,i vår familj vi får ibland snåla...men eftersom jag följt barnfattigbloggen ett tag nu så har jag insett att vi har det riktigt bra ekonomiskt gemfört med dessa andra familjer som lever UNDER existensminimum.


Kika gärna in på bloggen http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen

Av Therese Hedman - 6 juni 2011 20:57

drar vi till kneippbyn... det ska bli jävligt kul om jag får säga det själv... då vill ni inte veta vad barnen kommer tycka :)


Min älskade syster Elin tar Lilla Tyra Myra...så vi blir ett barn kort...av våra egna :) Men två barn + ändå...för Holly och Casper ska med :)


Det kommer bli en toppeneftermiddag och kväll, och vi räknar inte med att vara hemma innan det börjat skymma = stendöda barn på Onsdag morgon ... och förmodligen en stendöd mamma :)


Önska oss lycka till med fem överspelta och lyriska ungar ;)


alt





















alt







Av Therese Hedman - 6 juni 2011 09:49

Idag är det sveriges nationaldag, och jag är en av dom som tycker att det är värt att firas... Jag är stolt över att vara svensk, glad över att jag bor just i Sverige.


Jag är en av dom som tycker det är vansinne att våra barn inte får sjunga " du gamla du fria" på sina skolavslutningar... för att det skulle verka diskriminerande mot de barn som kommer från andra kulturer och med andra religioner..


Jag säger fortfarande negerbollar, utan att lägga nån vikt vid att ordet innehåller neger...varför ska jag ändra på det ?

Varför ska vi ändra på massor av saker i vårt svenska samhålle för att det finns hitflyttade grupper av människor med andra kulturer som tycker att det inte passar dom ?


Om vi va ett stort gäng svenskar som flyttade till ett annat land, tror ni dom skulle ändra sina seder och vanor och ord för vår skull ?

Nej, vi hade vart tvugna att anpassa oss... vilket känns som det mest naturliga att man gör...tycker jag...


Jag är för jämnlikhet i vårt samhälle och tycker visst att det kan va bra att blanda kulturer. Jag känner till många av utländsk härkomst, som bor och lever i sverige och har lika mycket värde som jag, eller någon annan svensk.. Emil har massor av kompisar som kommer från andra länder, och det är inge konstigt med det...

MEN jag står oxå fast vid att man får ta seden dit man kommer.... är jag Rasist då ???






Av Therese Hedman - 5 juni 2011 10:30

Emil och Jonathan, underbara ungar...som i slutändan alltid håller ihop i vått och torrt...

Jonathan är som en familjemedlem och han och Emil är bästa vänner... och har vart det sen emil va runt 1 år, och jonathan va 6 månader...

Dom ses varje dag i skolan och varannan vecka så  praktiskt taget bor dom hos varandra om möjlighet ges...

Nej nej nej, jag ska inte försköna nån sanning... visst bråkar dom, tjafsar o gnabbar  men det är tack o lov ganska ovanligt..

Visst hittar dom på bus och pojkstreck, kissar bakom kullar och busringer på dörrar... men dom är ju barn...är det inte härligt så säg.. ??

´

Tänk att kunna säga när man är vuxen att man är vänner för livet, att man varit vänner från det att man va bebis... att man känner varandra utan och innan, och har gemensamma minnen från dagis och barndomen...

Jag hoppas att det kommer va så.. sen vet man aldrig vad som hönder på vägen...


På dagis, när barnen va runt 4 år så ropade jonathan från toaletten att han hade bajsat klart... När Nette kommer in för att torka så står Emil där och Nette frågar "ska du oxå bajsa Emil ?" Nrj svarar Emil, jag bara luktar....haha


               



Av Therese Hedman - 5 juni 2011 10:30

Emil och Jonathan, underbara ungar...som i slutändan alltid håller ihop i vått och torrt...

Jonathan är som en familjemedlem och han och Emil är bästa vänner... och har vart det sen emil va runt 1 år, och jonathan va 6 månader...

Dom ses varje dag i skolan och varannan vecka så  praktiskt taget bor dom hos varandra om möjlighet ges...

Nej nej nej, jag ska inte försköna nån sanning... visst bråkar dom, tjafsar o gnabbar  men det är tack o lov ganska ovanligt..

Visst hittar dom på bus och pojkstreck, kissar bakom kullar och busringer på dörrar... men dom är ju barn...är det inte härligt så säg.. ??

´

Tänk att kunna säga när man är vuxen att man är vänner för livet, att man varit vänner från det att man va bebis... att man känner varandra utan och innan, och har gemensamma minnen från dagis och barndomen...

Jag hoppas att det kommer va så.. sen vet man aldrig vad som hönder på vägen...


På dagis, när barnen va runt 4 år så ropade jonathan från toaletten att han hade bajsat klart... När Nette kommer in för att torka så står Emil där och Nette frågar "ska du oxå bajsa Emil ?" Nrj svarar Emil, jag bara luktar....haha


               



Av Therese Hedman - 5 juni 2011 09:50

Inför varje sommar så står det på löpsedlarna att solen är starkare än vanligt och att man ska akta sig o smörja sig o bära kläder o va i skuggan...ja ni vet.

Igår spenderade vi dagen ute på baksidan, fixade lite o ställde upp poolen på trallen just för att det skulle falla sig naturligt med skugga från spaljen.


Trots att jag smorde barnen åtskilliga gånger med solkräm 50+ så lyckades dom få soleld...till och med Emil som ALDRIG får soleld va röd som en kräfta, framförallt i ansiktet.

Solen ÄR starkare än vanligt !

Skulle ha åkt på utflykt till Hide idag, men vi stannar hemma så barnen får vila sina små skinn :)


Av Therese Hedman - 4 juni 2011 18:52

Trots min svidunge    , så kan jag inte sluta att förvånas, och förundras över hur underbara våra dagar tillsammans är... Trots allt....

Aldrig trodde vi väl att livet skulle kunna återvända o bli så här härligt !!

Men med sorg och saknad i hjärtat lever vi varenda dag, fullt ut...precis som vi gjort om William va här...precis som han hade velat   


       

Ovido - Quiz & Flashcards