theresehedman

Direktlänk till inlägg 6 juni 2011

Om våra fattiga barn...

Av Therese Hedman - 6 juni 2011 23:42

Reinfelt, vår "käre" reinfelt fick idag frågan vad han tycker om att det finns över 200.000 fattiga barn i sverige... Han svarade " vi ska minnas att Sverige ändå är väldigt lyckligt lottat jämfört med hur barn har det i många andra delar av världen"



Blir trött, ... INSE Verkligheten...Ja, men visst herregud, det är klart att det finns dom som har det sämre, i land där majoriteten har det dåligt..

Det finns ALLTID dom som har det svårare eller sämre ställt.

Men jag tycker inte det spelar någon roll, att hela tiden luta sig tillbaka på att det finns dom som har det värre måste ju innebära brist på medkänsla och förståelse ?!


Men allt som oftast så skrivs det och uttalar sig politiker om välfärdslandet sverige... Är det då acceptabelt att barn inte får äta sig mätta ? Inte får vara med att spela fotboll, eller kunna följa med på en utflykt i skolan som kräver medhavd matsäck...?? Att gå på ett skoldisco är en självklarhet för måna barn, men för dessa fattiga familjer så finns inte den möjligheten..! Även fast inträdet "bara" kostar 20 kronor.


Reinfelt menar att den största vikten i kampen mot att minska barnfattigdomen är att se till att fler får arbeta...

Arbete Arbete Arbete...vi riktar in oss på att alla ska ha arbete... Absolut..jättebra tänk...men jag har följt barnfattigbloggen ett tag, som ska ha stooor eloge...och där har vi fått läsa om barn, till ensamstående föräldrar som faktiskt ARBETAR, och ändå inte får det att gå ihop...som cyklar 3 mil för att få köttfärsen 10 kr billigare... är det rimligt eller acceptabelt i vårt välbärgade sverige ?
Jag hävdar fortfarande att vissa inte vill se verkligheten.



Någon kommenterade inlägget där intervjun med reinfelt är nerskriven, kommentaren lyder "Ingen behöver gå hungrig i vårt land. Socialbidraget täcker mat. Har man då svårt att få pengarna att räcka till billig (obs billig!) mat beror det på att man skaffar sig inte livsnödvändiga räkningar och utgifter"

 

Vad är onödiga utgifter ? Rätten till en telefon så man kan bli nådd av skola och dagis, rätten till Tv, eller en cykel? Rätten att kunna åka kommunalt till och från sitt arbete eller att användad spisen varje dag...är det onödiga utgifter ???


Alla ni rika knösar där ute som uttalar er om att ensamstående inte snålar tillräckligt med sina pengar, testa att leva som de fattiga i sverige, i en vecka... undrar om det skulle kunna öppna era ögon för verkligheten...och se sanningen att vi faktiskt har över 200 000 FATTIGA barn i sverige... som inte har möjligheten att äta sig mätta...

Jag är stolt över att bo i sverige , men ibland skäms jag över den blindhet som våra politiker och även många av våra medmänniskor besitter !


Det här skapar enorma klyftor i vårt "fina" (utåt sett ätminstone) välbärgade underbara Sverige...!


Vi har det inte alltid så gott ställt,i vår familj vi får ibland snåla...men eftersom jag följt barnfattigbloggen ett tag nu så har jag insett att vi har det riktigt bra ekonomiskt gemfört med dessa andra familjer som lever UNDER existensminimum.


Kika gärna in på bloggen http://blogg.aftonbladet.se/barnfattigbloggen

 
 
Anna

Anna

8 juni 2011 09:49

Jättebra inlägg, jag följer också artikelserien och blir iblan så arg när man läser hur "kalla" vissa människor är....

http://ionlywish.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards