theresehedman

Alla inlägg under maj 2011

Av Therese Hedman - 31 maj 2011 22:40

Ebba har nu varit utan blöja i 5 dagar.

Hon har tyckt att det är jättespännande och är otroligt stolt.

Vi behöver inte ens påminna henne om toan för hon springer där i tid och otid, vilket gör att vi måste släppa allt vi har för händer o fötter när hon ropar för att undvika en olycka :)


Jag hade dock räknat med några kissar i byxorna eller ute på gräsmattan när det blir bråttom , sånt har man ju alltid med i beräkningen, men inte en tillstymmelse till att vilja kissa ute... vi har till och med vågat oss på att åka bil, utan blöja... vilket hon klarade med glans :)

Ibland får hon lite beslutsångest över om hon ska ta pottan eller toan och jag uppmuntrar henne verkligen till båda... det funkar inte att springa o kissa ute...inget hon ska vänja sig vid...tänk hur det kommer lukta i sommar i värmen...urk :/


Det får mig att tänka på Holly och Wilma som brukar smygkissa inne på Bofinken, bakom kullen.... och inte utan att jag ler så tänker jag på Emil och jonathan som i samma ålder hade kullen som favoritkissplats...vad är det me den där kullen egentligen :)  Den måste va magisk :)


Idag va första dagen utan blöja på dagis......MASSOR av ombyten åkte med i morse..men bara en olycka vilket hade gjort henne lite bedrövad...men med bakslag kommer framsteg... :)

Ska bli spännande att se hur det går i morgon. Känns ändå som att personalen ställt upp på Ebbas "spring" till toan idag, och vart lyhörd för henne... ! Det känns toppen. Hoppas det fortsätter så i morrn !!

Av Therese Hedman - 31 maj 2011 20:38

Ja, tro det eller ej ;)

Har funderat endel på mitt förra inlägg, om att överleva barndomen...

Det är inte bara tekniken som förändras utan även synen på barnuppfostran och samhällets syn...


Jag skulle inte vilja säga att mina föräldrar va oansvariga, snarare att samhället som sagt förändras och att vi idag kanske är lite överbeskyddande (?)


Jag har en massa exempel, som inte är unika för vår familj, utan samhället såg ju ut så på den tiden.....men några minns jag särskilt väl..

Som tex när vi bodde i Vibble... jag gick i första klass, min syster Madde gick på lekis och Malin gick i tvåan. Lilla Elin va bara 3 år gammal.

Vi gick ofta iväg till en skog o lekte, för att komma dit va vi tvugna att korsa en stor, ganska trafikerad väg... sen va vi där hela dagen, kom hem för att äta och sen gå ut igen. De va ingen som tyckte att det va konstigt...


Ett annat minne från Vibble är att vi jämt och ständigt va på kneippbyn...inte Elin då, men vi andra... hela sommaren bodde vi praktiskt taget på sommarland och vattenland...utan tillsyn av våra föräldrar... !


Det finns kort från när Elin är liten och badar me pappa. Det ser jättemysigt ut, förutom att pappa sitter med en cigg i handen och ett whiskeyglas på badkarskanten ... lustigt...att det va okej i allas ögon att man rökte bland barnen...


Idag får man knappt tänka på en cigg i närheten av ungarna utan att alla ickerökare skriker ut sin frustration över det :) (jag överdriver såklart lite)

Även från när jag va liten finns det bilder.. jag sitter i mammas knä..INOMHUS och hon sitter med en cigg i handen, liksom alla andra vuxna runt om kring :/ Inge märkvärdigt alls på den tiden..


Eller när vi packade in oss, hela familjen för att åka o tälta på fårö... å vad jag älskade dom sommrarna...

I baksätet satt vi, fem barn på travar av täcken o kuddar och i knät på varandra, obältade och skumpade hela vägen ut från Visby...

Idag skulle ingen ens tänka tanken på att sätta sitt barn obältad i bilen... Det är ju bland det mest oansvariga man kan göra och skulle man se någon sätta sitt barn i bilen utan stol eller bälte så skulle föräldern vara en ytterst dålig förälder i allas ögon.. och säkert skulle det dimpa in en anmälan till dom sociala myndigheterna inom kort.


Trots alla dessa minnen, så hade ingen av oss en dålig uppväxt... vi utsattes både för det ena och det andra, precis som det står i det förra inlägget... men tänk ändå vilka risker...

Herregud jag låter inte ens Emil få gå till affären själv, som ligger 200 meter bort, för att han måste korsa en trafikerad väg... :)

Jag skulle aldrig lämna mina barn utan tillsyn, eller låta dom gå till stranden själva...

Och när vi väl sitter på stranden så vakar man som en hök över dom...


Vet att livsmedelsverket och socialstyrelsen kommer med nya rekomendationer kring mat för gravida hela tiden.

Jag har fått mina barn tätt.. och ändå har det alltid hunnit komma nåt nytt.

Ingen rökt skinka, mögelost eller micromat fulla av skadliga bakterier... opastoriserad mjölk är typ en dödssynd när man är gravid...för att inte tala om lax :)

Jag har följt rekomendationerna till punkt o pricka men mamma har alltid ifrågasatt mig och sagt "jag åt allt det och mer därtill..det blev inge fel på dig" haha

Jag har alltid försvarat mig med att rekomendationerna kommit till för att man uppäckt att det skadat, kanske inte just mig..men kanske några andra... men är det så ? eller är det bara samhällets antaganden... att samhället försäker skydda alla människor utifall att det kan va farligt ? eller...äh....


Ja jisses... sånt här är ganska kul ändå... överbeskyddande eller inte ???

Av Therese Hedman - 30 maj 2011 23:30

Vi som överlevde

Till alla barn som överlevde 50, 60 och 70 och 80 talet

Först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under
graviditeten.
Dom tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt blue cheese
dressing samt åt tonfisk direkt ur burken, men blev aldrig
testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en
spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt.

Vi hade ingen barnsäkerhet på medicinburkar, dörrar eller
fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte
tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol , bilkudde ,
säkerhetsbälte eller airbag.

Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska.

Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog
av detta.

Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för
mycket socker på cornflakes och i långfilen, Inte blev vi
överviktiga för det!!

För att.....................

VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!
Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när
gatlyktorna var tända.

Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!

I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned
för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna.

Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi
oss att lösa problemet.

Vi hade inga Playstation, Nintendos, X-box, ingen video eller
DVD, inga 150 kanaler
På TV,n inget surroundljud, CDspelare inga MOBILTELEFONER,
DATORER inget Internet eller MSN
Vi hade VÄNNER och dom fann vi UTOMHUS!!

Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog
ut tänder!
Och inte blev någon stämd eller anmäld för det.

Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord
Och inte fortsatte maskarna att leva i magen!!

Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och
lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa
att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina
ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på
och ibland steg vi bara in och pratade med dem.

Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna, dom
som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen .

OTROLIGT ELLER HUR?

Tanken på att våra föräldrar skulle stå på vår sida om vi bröt
mot lagen fanns inte.
Dom var faktiskt lagens högra arm!

Denna generation har faktisk fostrat dom största risktagarna,
problemlösarna och investerarna någonsin.

Dom senaste 50 åren har varit en explosion av uppfinningar och nya idečr.
Vi hade frihet, misslyckanden, framgång och ansvar och vi lärde oss att ta
allt detta!

Om du är en av dem så;
GRATTIS !

Du kanske vill dela med dig av detta till andra som som har
haft turen att få växa upp som barn den tiden innan ADVOKATER
och MYNDIGHETER reglerade ditt liv för
"DITT EGET BÄSTA"??
 
Och när du ända håller på!!
Berätta för dina barn hur modiga och (lyckliga) deras föräldrar var :)

Av Therese Hedman - 30 maj 2011 21:04

80-talet, visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero

Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem

Seglarskon betraktades som 'klassisk' och 'tidlös'
 
En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och
killar

Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig

att Lycra-plagg vid namn 'Body' (som knäpptes i skrevet med en konstruktion
som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med alkohol) hade en
naturlig plats i våra garderober

Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett
 
Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen
 - blå, grön eller brun

En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla
maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii

Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace
au four
 

Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i
skivan

Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades
stereobänken.

Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi
förvarade i speciella boxar.

Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.

Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel
 
Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och
Sighsten Herrgård
 
Tights och storskjorta var en naturlig kombination

Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner
och galopperande enhörningar

Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten

Jag skriver en check' var en vanlig replik i shoppingsammanhang
 
Snabbmat var detsamma som 'en grillad med mos'
 

År 2011, du vet att du lever år 2011 när.....
 

1 Du av misstag knappar in en pin-kod på
 mikrovågsugnen

2 Du inte har lagt patiens med verkliga kort på flera år

3 Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer

4 Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig
 

5 Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla
 vänner är att du inte har deras epostadresser eller att dom inte finns på Facebook

6 Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år men för tre
 olika företag

 7 Din chef klarar inte att göra ditt jobb

 8 Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar

 10 Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan
 du kör in i garaget

11 All reklam på TV har en internetadress under

12 Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen
 som du inte hade de första 20-40 åren av ditt liv) och måste
 åka tillbaka för att hämta den

13 Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att
 gå 'online' innan du hämtar kaffet i espressomaskinen

14 Du lägget huvudet på sidan för att le :)

15 Du läser detta och nickar och ler


17 Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9 och 16 saknades i denna lista


18 Du scrollade upp för att kolla att den faktiskt inte var där

 19 Och nu sitter du och ler åt dig själv

Av Therese Hedman - 29 maj 2011 20:12


Tack för att du är den bästa mamman genom tiderna, som alltid funnits där för mig  i alla lägen.

Du har alltid stöttat och stått bakom mig i de viktiga och stora val jag gjort i livet.

Och Du har alltid älskat mig även om jag inte alltid valt dom rätta vägarna.


Om jag kan överföra allt fint och klokt som du lärt mig, till mina barn,  så kommer dom få det lika bra genom livet som jag har haft det !


Tack Mamma för att du är du... tack vare dig ör jag den jag är !!


Älskar dig !!!!!


  



Av Therese Hedman - 27 maj 2011 18:35

Som rubriken säger, ÄNTLIGEN FREDAG !!!!


Tacos intaget, fredagsmys framtaget..tre madrasser på golvet och tre tjejer som ska sova där.

Holly ska sova över, och alla är på Toppenhumör. Min huvudvärk är borta..kunde inte fått en bättre start på helgen !


O lilla Ebba då.. hon har vart utan trosor heeeela dagen, till och med när hon sov lunch.

Gissa om hon är mallgroda ;) Inte en endaste olycka, utan hon har sprungit på toa när hon har vart kissnödig :) Duktig tjej !

Stolt mamma me givetvis =)


Hoppas ni andra får en toppenhelg !!

Av Therese Hedman - 27 maj 2011 10:02

Japps...då va båtbiljetten betald... det vill säga ett steg närmare Öland.... <3

Längtar ihjäl mig o planerar redan packlista, det gäller att va ute i god tid hahaha, eller hur ?! ;)

Av Therese Hedman - 27 maj 2011 09:35

....och mina förhoppningar om att det skulle bli en bättre dag än igår försvann bara jag vaknade i morse... Huvudvärken sitter ännu där och jag blir GALEN !

Alvedon intaget o barnen har iallafall fått i sig frukost...


Ebba vill inte längre ha blöja, hon vägrar... o ville va utan igår på dagis igår.

Jag ville dock pratade med personalen först om möjligheten.

Klart man ska uppmuntra när ens barn vill sluta med blöja, men om det inte finns öron som hör när hon säger att hon är kissnödig då kan det bli så fel.

Efter att ha pratat med S i går så verkade det dock inte va några problem...


Nu är barnen lediga fyra dagar så vi börjar dessa dagar utan blöja... hon är jätteduktig på att säga till när hon är kissnödig... o än har det inte kommit nåt i trosorna :)



Skapa flashcards