theresehedman

Alla inlägg under januari 2012

Av Therese Hedman - 8 januari 2012 23:34

Sånt här kan inte få hända... ! Hur fan är detmöjligt ?

Händer det här till vardags, vad händer då hemma, bakom stängda dörrar.


Ska vi inte stötta våra barn, i vått och torrt ? Vinst och förlust ? Med och Motgång ?

Vilken jävla idiot till farsa, ursäkta mig, men jag har ängnat mååånga tankar åt denne lille pojke idag !

Hoppas verkligen att socialen kopplas in och att föreningen klart och tydligt visar att detta inte är okej, inte nu...Aldrig !


Att bli förälder är ingen rättighet, att vara förälder är däremot den största
skyldighet man som människa kan ta på sig.



En Stockholmspappa tyckte att sonen hade varit för dålig på innebandy.

Därför lämnade han kvar pojken utanför arenan i Uppsala – och sa åt honom att gå hem.

– Det är barnmisshandel, det värsta jag varit med om på 25 år, säger Conny Eriksson som hittade den gråtande pojken.

En pojke hade spelat klart Storvretacupen och ville åka hem till Stockholm.

Men hans pappa var långt ifrån nöjd med pojkens insats. Han övergav honom därför vid arenan utanför Fyrishov i Uppsala med bara matchkläder på sig i ätta minusgrader.

 

Läs hela artikeln här : Pappa lämnade sin son att gå hem





Av Therese Hedman - 8 januari 2012 22:31

Vi va länge fundersamma över om Emil skulle orka... in i det sista funderade vi, och funderade och funderade...

Men jodå.. visst orkade han, även om han inte va Tipp topp...


Det har vart en otroligt lång och kall helg i ishallen, men att se alla dessa fantastiska ungar gör en helt varm inombords.

Alla dessa hejamde föräldrar som peppar, i med och motgång, vid vinst eller förlust...

Jag kan ju säga att mina ungar inte klagat en enda gång om att dom vill hem, ändå tillbringade vi 10 timmr i hallen igår och 5 i dag.

Dom roar sig, springer runt, hittar nya kompisar, leker tafatt och kurragömma...


Trots att Emil inte va helt hundra från sin hosta, och fortfarande inte är... så gjorde han riktigt bra ifrån sig, tilllsammans med sina killar i Laget. HEJA GRAIP !!!


Jag slutar aldrig att förvånas över hur dom kämpar, hur svetten lackar men att dom ändå alltid alltid ger allt...


Jag är en stolt mamma, såå jävla stolt över Emil... så stolt så jag nästan vill gråta en skvätt när jag tänker på det :)

Fina unge !


 


Av Therese Hedman - 8 januari 2012 21:20

i fredags... vet inte varför ..det bara blev så !

Så ikväll efter en heel helg i Ishallen så kundejag inte stå emot suget längre.


Men den stora frågan...NÅT måste man ju ha till.. om man inte får äta varken nachos eller tortillabröd...

Så..det blev OSTCHIPS :)

Kanske kommer bli en fredagsmys favorit här hemma :)


O nåde er vad det va gott... Barnen hade såklart vanliga Nachos att välja på, men valde dessa.

Tyra och Ebba tyckte det va riktigt lyxigt att få kex (som dom kalalde det) till kvällsmat :)




 



 



   


Ingredienser:


1.  Riven ost, gärna lagrad med smak

2. Smör

3. Kryddor efter smak och tycke


Gör så här:


1. Sätt ugnen på 150 grader

2. Smöra en plåt,

Ju mer du smörar desto plattare kommer dina chips bli.

Självklart finns det en gräns någonstans med smörjningen


3. Lägg små (nypor) högar riven ost på den smorda plåten.

Toppa eventuellt med valfri krydda.


Lämna ungefär lika stort mellanrum mellan högarna som de är breda annars kommer du få ett gigantiskt täcke av ostchips


Gratinera i ugnen tills de får önskad hårdhet och färg.

Tänk på att de stelnar till sig lite när du tagit ut dem.

Brända ostflagor är dessutom inte speciellt gott.


Testa när de är klara:

Peta med en kniv under ett chips, om du märker att du kan lyfta hela i ett stycke börjar de bli klara.






Av Therese Hedman - 8 januari 2012 20:16


Japps, det är min nya livsstil, ett tag till iallafall (   )  och jag stormtrivs med det :)


Jag har fått många omtänksamma råd om att vara försiktig med LCHF då kolesterolet kan skjuta i höjden. 


Detta har människan i flera deccenier fått veta,  att fett är farligt.

Det är något inlärt, något vi fått veta sen vi lärde oss äta själva.

Högt kolesterol gör ju att man får både stroke och hjärt och kärlsjukdomar, eller ?!

Jag är glad att ni visar er omtanke, det värmer... men...


Jag skulle vilja hävda efter en hel del efterforskning att det är de konstgjorda fetterna som är farliga, och framförallt SOCKRET (kolhydraterna) som finns i ALLT vi stoppar i oss...



Visste ni tex vad vanligt margarin innehåller INGA naturliga fetter, utan endast kemiskt framställda... Det är flytande växtoljor som på kemisk väg görs hårdare, hur skulle detta kunna va nyttigt ?

Så vare sig jag fortsätter med LCHF eller inte, så kan jag lova att det inte kommer in ett "vanligt" paket margarin i mitt kylskåp igen

Kolesterolet finns naturligt i kroppen, bildas även naturligt i kroppen.

Äter vi mycket kolesterol så sänker kroppen produktionen och äter vi mindre kolesterol så häjer kroppen vårt kolesterol.


Många som gjort studier på detta vet också att kolesterolvärderna höjs i början av en LCHF kost, eftersom kroppen då gör sig av med onödigt och överflödigt fett.


”En av de farligaste faktorerna med det mättade fettet i kosten har annars under decennier just varit föreställningen att det skulle höja kolesterolet i blodet. Detta är felaktigt eftersom det praktiskt taget är omöjligt att påverka sitt kolesterolvärde med kosten.”

så skrivs det i artikeln av överläkare christer Enkvist


Faktiskt, om man läser i artikeln, så står det att största majoritet av de patienter som har kommit in med en hjärtinfarkt eller stroke snarare har haft lägre kolesterol än en genomsnittlig amerikan, enligt American heart Journal som gjort studien.

Studien gjordes på 137.000 Amerikaner som lags in på 500 olika sjukhus i Usa


Dagens Medicin hade granskat Livsmedelsverket, dom har hängt ut 72 studier som sägs stärka deras tro om att fett är dåligt.
Endast två studier kunde stärka Livsmedelsverkets tro.

Flertal av studierna relaterade dock till fett, men visade inte att fettet skulle vara dåligt.

Sju av studierna visade också att fett skulle vara bra för kroppen.


Efter den stora studien i American heart journal så har det gjorts och pågår flera och mycket omfattande studier om just det naturliga fettet, och alla pekar åt samma håll.


Fett är inte farligt, det är sockret.

Och socker finns i allt, ofta tillsatt och då i ganska stora mängder :(

Men i vårt stressade samhälle har vi varken tid ork eller lust att granska innehållsförteckningarna.


Men frågan är... kommer det nånsin gå att omvända folk som är fast i sitt tänkande att fett är dåligt, vågar man tro på detta?


Sedan 1950-talet har jordens befolkning gått i rädsla att äta naturligt fett, som jag vill kalla det, som finns i t.ex mjölkprodukter, alltså ost, mjölk, grädde osv.

Att detta nu faller emot marken, gör en lite förvirrad. Ska man verkligen våga äta fett?
Alla gånger skulle jag säga, att äta det som naturligt finns bör bara vara bra för kroppen.


Hur mycket skulle världen förlora på denna studie som nu visat att fett är bra?

Alla kolesterolsänkande mediciner som gick med en vinst av 6 miljarder dollar på ETT år i början av 2000-talet..



Ni ska veta, att jag är inte sämre än att jag kan ändra mig... nya studier kommer hela tiden.. men jag tror inte att jag kommer dö inom några år bara för att jag uteslutit socker ur min kost.

Fettet, det åt jag ju redan innan. Då tror jag risken att dö i en bilolycka är större faktiskt.


Jag har inte hittat en diet som passar mig, utan en livsstil som gör att jag mår bra

Men jag ska erkänna att det ska bli spännande att ställa sig på vågen på Tisdag :)

Av Therese Hedman - 6 januari 2012 20:29

Ikväll har vi gjort några satser matmuffins. Jag kan lova er att det blev gott !

Behöver jag säga att dom är nyttiga och helt enligt LCHF ;)

Perfekt till både luch och frukost. Kalla eller varma

Utmärkt att frysa in och mättande :)


Ca 12 st

På plåt : använd gärna Mazarinformar


1 dl grädde

1 dl kesella naturell

1 dl riven ost, gärna smakrik tex västerbotten

8 ägg

1 tsk bakpulver

Salt och peppar efter behag


Fyllning : Vi hade knaperstekt bacon och purjolök i den ena.

Skinka purjolök och basilika i den andra och i den tredje tog jag knaperstekt bacon och smulad fetaost.

Men man kan i princip exprimentera i all oändlighet.

Nästa gång ska vi nog prova med soltorkade tomater.


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader

2. Förbered fyllningen, tex stek bacon, strimla purjo osv

3.Knäck äggen i en bunke och rör ner överiga ingredienser inkl fyllningen

4. Fyll i formar och in i ugnen. I mitten i 25 minuter


 


 

Av Therese Hedman - 6 januari 2012 13:19

Idag gjorde vi pannkakor på LCHF:s vis

Man kan variera sig lite men vi hade Ägg, grädde och kokos i smeten.

Jag gillar pannkakor i vanliga fall men jag skulle nog vilja säga att dessa är snäppet vassare...

Nyttigare om inte annat.

Vi serverade våra med Hallon och grädde !


 



Av Therese Hedman - 5 januari 2012 23:02

och nu väntas tre dagars ledighet med familjen !!!

Hur udnerbart är inte det !!??


I förmiddags åkte jag Elin och T2 ner till Emily !

Kaffe och lunch ihop innan de va dags att hämta barn på dagis


Sen åkte vi till stan för att träffa syster Madde o lilla fina bebismagen  

Barnen fick julklappar och jag vill lova att alla va nöjda.

Mamma kom oxå dit, brun och fin efter tre veckor i Thialand... ! Det va ett kärt återseende, särskilt för barnen :)


Kvällen har rullat på.... Jag är sjukt trött och sjukt godissugen ikväll... men jag ska stå emot, jag ska stå emot, jag skaaaa stå emot ;)


Kvällsmaten blev Stekt ägg, bacon och massa broccoli...( barnen fick även pytt i Panna)  lite fetaoströra slank oxå ner !

Gott !

Glömde ta kort men jag överlämmnar det åt er fantasi :)


Nu blir det sängen ! Over and out !!




Av Therese Hedman - 5 januari 2012 08:16

Ja det kan man verkligen säga och jag är så eländigt trött på dessa konfliter, i princip varje dag dyker det upp nåt nytt.... men det är bara at bita sig i läppen och hoppas att det en dag blir bättre.


Emil har varit och är fortfarande den största sölkorven i den här familjen, och naturligtvis pratar jag om påklädningen på morgonen.

Jag menar HUR LYCKAS MAN att få på sig EN strumpa på en kvart ....?


Och vet ni, det finns en liten primadonna här hemma som följer honom hack i häl...

Jo tack, jag pratar om Wilma.


Det blir ju endel suck och stön innan hon äntligen lyckats få på sig kläderna på morgonen...


Vi har provat det mesta... ingen frukost eller TV innan kläderna är på plats... men det går fortfarande lika sakta.

Så efter några smärre utbrott från Wilmas sida i morse så bestämde vi (jag) att from i morgon går vi andra ner på morgonen, hon stannar uppe och klär på sig... och ju fortare det går, desto fortare kommer hon ner...

Det kanske låter elakt, men jag lovar er..hon kommer inte lida nån nöd.


Vi testar och ser om det funkar... annars får vi hitta anra vägar....


Ovido - Quiz & Flashcards