theresehedman

Alla inlägg under januari 2012

Av Therese Hedman - 18 januari 2012 23:14

Jag har sagt det förut och jag säger det igen... med dom kan man fan inte ha tråkigt. Bilderna är från i Lördags... :)

På fredag blir det middag och mys, tjejkväll helt enkelt.

Jag Emily T2 och Elin.

Hoppas att Terese kan komma loss några minuter och komma o säga hej.... annars går det ju med all säkerhet alltid fler tåg ;)

Livet är långt !!!



 


 


   








Av Therese Hedman - 18 januari 2012 18:38

....har varit hemsk för lilla Wilma.

Hon har vaknat sjuhundratrettiotvå gånger och vart ledsen, töstig , kissnödig eller haft värk i öronen.

Dessutom har tempen inte velat sjunka en endaste grad under 40 :/

Hon har haft feberyra och skällt på både Ebba och mig i sömnen.

Men två gånger vaknade hon oxå och va livrädd. Något rörde sig under täcket, eller så såg hon en massa kryp som kröp i sängen...


Idag hade vi en bokad tid sen länge hos uroterapeuten och eftersom Wilma va någe piggare i morse så åkte vi in. Ingen urinvägsinfektion verkade det va tal om, men ett CRP på 30 och röda öron blev domen.

Telefontid med läkaren i morgon.


Ikväll trampar jag ner till familjen berglund/sjöqvist en sväng....



Av Therese Hedman - 18 januari 2012 16:57

Och jag kan inte förstå hur jag en gång i tiden tyckte att pulversoppor va gott ! Fyy tusan !


Ikväll gjorde vi kötfärssoppa. Normalt har jag potatistärningar i men idag blev det vad som fanns i kylen.

Mums fillibabba !


500 gram köttfärs ( vi föredrar nötfärs)

1 Gul Paprika

1 Röd Paprika

1 Vitlök

2 köttbuljongtärningar

I gul lök

1,5 msk Oxfond

1 påse Tacokrydda

2 morötter

1 förpackning Passerade tomater

1,2 liter vatten

Timjan

Salt och peppar


 


Gör så här :


Bryn färs med morötter paprika och lök

Pressa över en vitlök


Häll över vatten, passerade tomarer, oxfond och lägg i köttbuljongtärningarna

Lägg oxå i Tacokryddan, timjan

Salta och peppra efter behag :)


Låt småputtra i 15 minuter ! KLART !!!


Servera med en klick creme fraiche eller aioli



   





Av Therese Hedman - 17 januari 2012 20:47

Klockan 13 kom Casper och Emil hem från skolan. Sen lekte dom ute... det gäller att passa på nu innan den sista snön regnar bort.

Halv tre hämtade jag Holly Ebba och Tyra på dagis.

Sen va det full ös. Holly och Casper stannade till kvällsmat. Myyys !


I går kvälls va vi föresten hemma hos T2 för att planera tjejfestens middag. Det kommer bli mumsigt värre :)) Sugen som attans !


Nej nu svamlar jag bara...

Av Therese Hedman - 17 januari 2012 11:44

Har hämtat en skruttig liten Wilma på dagis.

40 graders feber och ont i öronen !


Ner till tandläkaren i all hast för att laga min framtand som slagits av.

Det va ingen höjdare att ha med en gråtandes emmelanåt hysterisk liten tjej. Men det gick tillslut.

Nu är tanden lagad och Wilma ligger nerbäddad på soffan.




Av Therese Hedman - 16 januari 2012 23:52

japps... just nu fightas det ganska ordentligt här hemma.

Jag tycker jag tar diskussioner och bråk med alla barn i tid och otid... dom avlöser liksom varandra...om dom inte tjabbar MED varandra vill säga.


Stöddiga och uppkäftiga mot varandra. Allt jag lärt dom om sättet att vara mot sina medmänniskor känns som bortblåst.

Lilla Wilma har fått en riktig attityd.

Stöst bäst och vet mest...


Tyra... ja, den ni ! Den där blicken hon visar när hon blir arg...den är inte att leka med.

Jag brukar skoja och säga att henne har jag fått för mina synder.

Hon lever verkligen loppan och driver mig många gånger till vansinne  :)


Vad ska jag göra ? Jag har försökt allt...men det är bara att bita i hop och vänta på bättre tider. HAHA !

Har lärt mig genom åren att det alltid alltid alltid funkar att vara konsekvent.

Förstående, men konsekvent.

(även om utbrotten ibland inte är nådiga)

Men Det har alltid lönat sig i det långa loppet !


Sitter här och småler för mig själv när jag läser vad jag skrivit... Jäkla underbara fantastiska ungar.

Vad hade jag vart utan er !


Jag älskar dom ju trots allt... så in i bängen att jag inte skulle vilja vara utan dom en endaste dag !!


Jag vet hur viktigt det är att tala om för sina barn att man älskar dom.

Det gör jag flera gånger om dagen, men inga ord betyder något om man inte visar sin kärlek.

Det säger jag, och det står jag fast vid !

Vad hade kvälllarna vart utan myset i soffan, pratstunderna vid matbordet.

Den där stora härliga godnattkramen och att få bädda om sina barn... finns det något som slår kärleken till sina ungar ?

Nej, absolut ingenting i heeela världen !




Av Therese Hedman - 16 januari 2012 10:34

Emil och Jonathan va ute i flera timmar och lekte i snön igår.

Dom åkte pulka och byggde gupp...

När dom vart ute länge nog och jag frös bara av att titta på dom så gick jag ut och gav dom lite macka och varm Oboy !

De va uppskattat kan jag lova och dom fyllde på med lite ny energi och va sen ute ytterligare 2 timmar lite drygt :)


 

Av Therese Hedman - 16 januari 2012 10:20

Jag gillar Lasange ! Tycker det är lite typisk söndagsmat...

Provade därför att göra en Lasange med Zucchini.

Det smakade faktiskt som vanlig Lasange och barnen märkte inte ens att det viktigaste fattades...Lasangeplattorna:)

Däremot tyckte jag att det blev lite såsigt... men det funkade att äta och jag kommer helt klart att göra om det !


Ingredienser 6-8 pers
500 g
köttfärs
1 röd lök
5 dl färdig tomatsås med vitlök (max 5 gr
kolhydrater/100 gram)
2 dl creme fraiche
1 dl creme bonjour vitlök
4-6  st klyftor vitlök

2 msk olivolja
2 msk smör
1-2 tsk sambal oelek
1-2
buljontärningar
Svartpeppar
chilipulver
2 st zucchini
100 g ost (gärna med lite smak)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Finhacka vitlöken och rödlöken.
Bryn köttfärsen i en panna med smör.
Bryn den hackade rödlöken och vitlöken i lite olivolja.
Blanda samman.
Häll i den färdiga tomatsåsen (spara ca 1,5 dl) & sambal oeleken över köttfärsen. Rör om.
Smula över buljongtärningen. Låt koka upp.
Tillsätt creme fraichen och creme bonjouren. Koka upp. Smaka av med
chilipulver och svartpeppar
Låt allt småputtra på spisen 7-8 minuter.
 
 
Riv osten. Skölj zucchini och skär den på
längden, med hjälp av osthyveln.
Ta fram en lämplig djupare ugnsform, häll i ett
par-tre msk av tomatsåsen.
Sprid ut med hjälp av en sked. Lägg på ett lager med zucchini-skivor
 
 
Varva sedan zucchini-skivorna med köttfärsröran.
När Du kommer till sista
lagret av zucchini-skivor, avsluta då sista lagret med resten av tomatsåsen.
Strö över den rivna osten.
 
 
Låt Lasagnen gotta sig i ugnen sa 20-25 minuter,
eller tills det att den har fått en fin färg. Servera!

 


Ovido - Quiz & Flashcards