theresehedman

Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Gårdagens Kvällsmat - Lasange

Av Therese Hedman - 16 januari 2012 10:20

Jag gillar Lasange ! Tycker det är lite typisk söndagsmat...

Provade därför att göra en Lasange med Zucchini.

Det smakade faktiskt som vanlig Lasange och barnen märkte inte ens att det viktigaste fattades...Lasangeplattorna:)

Däremot tyckte jag att det blev lite såsigt... men det funkade att äta och jag kommer helt klart att göra om det !


Ingredienser 6-8 pers
500 g
köttfärs
1 röd lök
5 dl färdig tomatsås med vitlök (max 5 gr
kolhydrater/100 gram)
2 dl creme fraiche
1 dl creme bonjour vitlök
4-6  st klyftor vitlök

2 msk olivolja
2 msk smör
1-2 tsk sambal oelek
1-2
buljontärningar
Svartpeppar
chilipulver
2 st zucchini
100 g ost (gärna med lite smak)

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.
Finhacka vitlöken och rödlöken.
Bryn köttfärsen i en panna med smör.
Bryn den hackade rödlöken och vitlöken i lite olivolja.
Blanda samman.
Häll i den färdiga tomatsåsen (spara ca 1,5 dl) & sambal oeleken över köttfärsen. Rör om.
Smula över buljongtärningen. Låt koka upp.
Tillsätt creme fraichen och creme bonjouren. Koka upp. Smaka av med
chilipulver och svartpeppar
Låt allt småputtra på spisen 7-8 minuter.
 
 
Riv osten. Skölj zucchini och skär den på
längden, med hjälp av osthyveln.
Ta fram en lämplig djupare ugnsform, häll i ett
par-tre msk av tomatsåsen.
Sprid ut med hjälp av en sked. Lägg på ett lager med zucchini-skivor
 
 
Varva sedan zucchini-skivorna med köttfärsröran.
När Du kommer till sista
lagret av zucchini-skivor, avsluta då sista lagret med resten av tomatsåsen.
Strö över den rivna osten.
 
 
Låt Lasagnen gotta sig i ugnen sa 20-25 minuter,
eller tills det att den har fått en fin färg. Servera!

 


 
 
Carola

Carola

16 januari 2012 14:36

Hehe ännu ett sammanträffande. Vi lagade också zuccinilasagne igår :) Lova älskade de och åt två portioner. Men Leia tyckte inte om "gurkan". De sa hon iof innan hon ens smakat ;)

http://www.gutecarra.blogg.se

Therese Hedman

16 januari 2012 14:38

Wilma tittade lite kontigt på zucchinin men sa inget, dom andra åt med god aptit :)) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards