theresehedman

Alla inlägg under januari 2012

Av Therese Hedman - 13 januari 2012 19:55

Ungarna önskade Popcorn och eftersom Wilma sover hos Holly ikväll så va det Ebba som fick sista ordet :)

Popcorn och Hallonsoda fick avsluta kvällen.

Eller nej... Ebba avlutade kvällen med GRIMAS-FEST  :)



 


'' 



 


 


   

Av Therese Hedman - 13 januari 2012 19:48

Ikväll blev det Fläskfile i ugn med ugnsrostade grönsaker och smörstekta champinjoner.

Pommes hoppade jag över men barnen åt med god Aptit.

Till det hade  vi LOMANDERS bearnaisesås. Ja säger bara MUMS !!!


Purjolök, röd och gul Paprika, röd lök, morötter och Zucchini.

Lite olivolja och Basilika in i ugnen 225 grader


   

Jaja, nu ska ni inte tro att jag nöjde mig med två ynka köttbitar... ;)

Jag älskar att göra kött i ugnen, det blir så himla saftigt, riktigt smälter i munnen.

Av Therese Hedman - 13 januari 2012 15:07

Vem har inbillat oss att Fredag den 13 är en otursdag ?

Om ni frågar mina barn idag så ska ni få höra att detta är den bästa dagen... DET SNÖAR !! Och med lite tur så kommer det att ligga kvar...

Härligt om ni frågar mig, jag har faktiskt längtat lite efter snön :)



   

Av Therese Hedman - 13 januari 2012 08:21

Emil är iväg till skolan.

Jag o tjejerna springer ännu runt i morgonrockar och har inte en tanke på att göra nåt åt det :)


Fredag, veckorna rullar på. Snart är sommaren här igen :)

Helgen bjuder på Målvaktsutbildning för Patrik och Emil, vad vi andra ska göra återstår att se.


Ikväll ska vi ge oss på att göra Pizza på LCHF:s vis... ska bli spännande :)


Hej så länge !


Av Therese Hedman - 12 januari 2012 20:43

Igår kväll åkte jag och Elin hem till Terese o Jimmie, även Emily kom och det blev kaffe o prat...och en massa bebisar ...eller åtminstone tre :))


 


Idag har dagen flytit på. Jag tog en tupplur på fm vilket va underbart skönt...

Hämtade tjejerna och Emil och tog det lugnt hemma.

Efter kvällsmat kom Therese L och Casp.. prat och kaffe :)


Ikväll ska jag fan se till att komma i säng i klok tid.. Jag vet att jag brukar säga så men jag måste verkligen. Åtminstone innan 12 :)





Av Therese Hedman - 12 januari 2012 20:30

Ikväll stod det köttfärsås och spagetti på matlistan till ungarnas förtjusning !

Jag gjorde istället för Spagetti fetaostgratinerad Zucchini.

Och som allt annat jag testat hitintills så va även detta en hit,

Riktigt gott, och enkelt ! Längtar redan till lunchen i morgon då jag ska få äta upp resterna :)

Till Zucchinin käkade jag en god sallad och köttfärsås såklart.

Receptet hittade jag på Carolas blogg


 


ca 700 gram Zucchini
1 dl Crème fraiche
200 gram Fetaost
1 krm salt
1 krm svartpeppar

 

Gör så här:

1. Tvätta av och skiva Zucchini ( med en osthyvel går det jätteenkelt)

2. blanda creme fraich med ca 1/3 del av fetaosten som hälls i botten på ugnsformen
2. Stek skivorna med Zucchini i smör några minuter så de blir lite mjuka.
3. När alla skivor är stekta och ligger i formen,smula resterande fetaost över hela formen.
4. Gratinera i ugn tills osten fått aningens färg. Ca 10 minuter i 250grader.


Av Therese Hedman - 11 januari 2012 18:18

Igår gjorde vi egna Hamburgerbröd ala LCHF

Ikväll va det dags att provsmaka tillsammans med den hemmagjorda hemburgerdressingen och dom hemmagjorda hamburgarna..

Vilken smakupplevelse... Jag undrar varförjag väntat så länge med att provsmaka alla dessa gottigheter !



 



 


   


Hamburgerbröd :

Ca 8 st


6 st ägg delade i gulor och vitor

½ tsk salt

1 msk fiberhusk

200 gr naturell Philadelphiaost

½ tsk bakpulver

6 msk krossade linfrön

Sesamfrön till Garnering


1. sätt ugnen på 200 grader

2. Dela äggen, vitor i en bunke, gulor i en annan

3. Vispa Äggvitorna riktigt hårt i cirka 5 minuter med elvisp

4. Vispa äggulorna hårt i en annan bunke nästan lika länge

5. Tillsätt osten fiberhusk och salt i gulorna, vispa helt slätt

6. Vänd försiktigt i vitorna i gulorna med en slickepott

7. Tillsätt Linfrön och bakpulver och vänd försiktigt runt allt. Låt vila 10 minuter

8. Klicka ut i lagom stora "hamburgerbröd" på ett bakplåtspapper och strö över sesamfrön

9. Grädda 10-15 minuter eller tills bröden fått fin färg


         


Hamburgerdressing:

6 potioner


1 relativt stor schalottenlök (vi tog en halv gul lök)

2 vitlöksklyftor

1 dl smörgåsgurka

3 msk tomatpure

1 krm cayennepeppar

1 krm Paprikapulver

2krm svartpeppar

2 krm salt

1 dl majonäs

1 dl matlagningsyoughurt


 


Gör så här:

finhacka läken och gurkan. Blanda i en skål ochpressa ner vitlöken. blanda tomatpure och kryddor. Rör väl !

Tillsätt youghurt och majonäs. Blanda och smaka av


Låt gärna stå en stund i kylen så den "tjockar" till sig lite !



Ovido - Quiz & Flashcards