theresehedman

Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Hamburgare med "bröd"

Av Therese Hedman - 11 januari 2012 18:18

Igår gjorde vi egna Hamburgerbröd ala LCHF

Ikväll va det dags att provsmaka tillsammans med den hemmagjorda hemburgerdressingen och dom hemmagjorda hamburgarna..

Vilken smakupplevelse... Jag undrar varförjag väntat så länge med att provsmaka alla dessa gottigheter !



 



 


   


Hamburgerbröd :

Ca 8 st


6 st ägg delade i gulor och vitor

½ tsk salt

1 msk fiberhusk

200 gr naturell Philadelphiaost

½ tsk bakpulver

6 msk krossade linfrön

Sesamfrön till Garnering


1. sätt ugnen på 200 grader

2. Dela äggen, vitor i en bunke, gulor i en annan

3. Vispa Äggvitorna riktigt hårt i cirka 5 minuter med elvisp

4. Vispa äggulorna hårt i en annan bunke nästan lika länge

5. Tillsätt osten fiberhusk och salt i gulorna, vispa helt slätt

6. Vänd försiktigt i vitorna i gulorna med en slickepott

7. Tillsätt Linfrön och bakpulver och vänd försiktigt runt allt. Låt vila 10 minuter

8. Klicka ut i lagom stora "hamburgerbröd" på ett bakplåtspapper och strö över sesamfrön

9. Grädda 10-15 minuter eller tills bröden fått fin färg


         


Hamburgerdressing:

6 potioner


1 relativt stor schalottenlök (vi tog en halv gul lök)

2 vitlöksklyftor

1 dl smörgåsgurka

3 msk tomatpure

1 krm cayennepeppar

1 krm Paprikapulver

2krm svartpeppar

2 krm salt

1 dl majonäs

1 dl matlagningsyoughurt


 


Gör så här:

finhacka läken och gurkan. Blanda i en skål ochpressa ner vitlöken. blanda tomatpure och kryddor. Rör väl !

Tillsätt youghurt och majonäs. Blanda och smaka av


Låt gärna stå en stund i kylen så den "tjockar" till sig lite !



 
 
Ingen bild

emla

11 januari 2012 20:54

allt ser verkligen super gott ut. Men är de inte "knöligt" att se till å fixa hem alla ingredienser osv?? det är ju trots allt en hel del som behövs till alla LCHF måltider? Som till allt annat iofs... men de ser ryyysligt gott ut!!

Therese Hedman

11 januari 2012 23:48

hm... nja...nej :) Det är inte alls särskilt knöligt. Det mesta finns ju redan hemma... vi äter ju i princip samma mat som innan,fast väljer bort potatis ris pasta med mera...
Det enda som jag köpt till egentligen är fiberhusk och krossade linfrön. Annars använder vi ju sånt man har hemma... Den dagen jag bestämmer mig för att baka "riktigt" bröd, så behövs ju såklart lite mer ovanliga ingredienser typ sojamjöl osv.. ! =) Det inte bara ser rysligt gott ut... det är det :)

 
Ingen bild

maja

12 januari 2012 08:48

Hej! Vad duktig du är! Måste bara fråga om hamburgebröden gillades av barnen med? Har provat ett recept på hamburgebröd ala lchf men det tyckte jag blev sådär och barnen gillade det inte alls. Får ta och prova ditt recept!

Therese Hedman

12 januari 2012 15:49

Tack :) Jag tycker det är jätteroligt med alla nya och spännande recept.
Emil gillade hamburgerbröden. Dom smadade inte så mkt. Lite omelett möjligen. Dom andra barnen vågade inte prova utan höll sig till vanliga hamburgerbröd :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards