theresehedman

Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

Om LCHF

Av Therese Hedman - 8 januari 2012 20:16


Japps, det är min nya livsstil, ett tag till iallafall (   )  och jag stormtrivs med det :)


Jag har fått många omtänksamma råd om att vara försiktig med LCHF då kolesterolet kan skjuta i höjden. 


Detta har människan i flera deccenier fått veta,  att fett är farligt.

Det är något inlärt, något vi fått veta sen vi lärde oss äta själva.

Högt kolesterol gör ju att man får både stroke och hjärt och kärlsjukdomar, eller ?!

Jag är glad att ni visar er omtanke, det värmer... men...


Jag skulle vilja hävda efter en hel del efterforskning att det är de konstgjorda fetterna som är farliga, och framförallt SOCKRET (kolhydraterna) som finns i ALLT vi stoppar i oss...



Visste ni tex vad vanligt margarin innehåller INGA naturliga fetter, utan endast kemiskt framställda... Det är flytande växtoljor som på kemisk väg görs hårdare, hur skulle detta kunna va nyttigt ?

Så vare sig jag fortsätter med LCHF eller inte, så kan jag lova att det inte kommer in ett "vanligt" paket margarin i mitt kylskåp igen

Kolesterolet finns naturligt i kroppen, bildas även naturligt i kroppen.

Äter vi mycket kolesterol så sänker kroppen produktionen och äter vi mindre kolesterol så häjer kroppen vårt kolesterol.


Många som gjort studier på detta vet också att kolesterolvärderna höjs i början av en LCHF kost, eftersom kroppen då gör sig av med onödigt och överflödigt fett.


”En av de farligaste faktorerna med det mättade fettet i kosten har annars under decennier just varit föreställningen att det skulle höja kolesterolet i blodet. Detta är felaktigt eftersom det praktiskt taget är omöjligt att påverka sitt kolesterolvärde med kosten.”

så skrivs det i artikeln av överläkare christer Enkvist


Faktiskt, om man läser i artikeln, så står det att största majoritet av de patienter som har kommit in med en hjärtinfarkt eller stroke snarare har haft lägre kolesterol än en genomsnittlig amerikan, enligt American heart Journal som gjort studien.

Studien gjordes på 137.000 Amerikaner som lags in på 500 olika sjukhus i Usa


Dagens Medicin hade granskat Livsmedelsverket, dom har hängt ut 72 studier som sägs stärka deras tro om att fett är dåligt.
Endast två studier kunde stärka Livsmedelsverkets tro.

Flertal av studierna relaterade dock till fett, men visade inte att fettet skulle vara dåligt.

Sju av studierna visade också att fett skulle vara bra för kroppen.


Efter den stora studien i American heart journal så har det gjorts och pågår flera och mycket omfattande studier om just det naturliga fettet, och alla pekar åt samma håll.


Fett är inte farligt, det är sockret.

Och socker finns i allt, ofta tillsatt och då i ganska stora mängder :(

Men i vårt stressade samhälle har vi varken tid ork eller lust att granska innehållsförteckningarna.


Men frågan är... kommer det nånsin gå att omvända folk som är fast i sitt tänkande att fett är dåligt, vågar man tro på detta?


Sedan 1950-talet har jordens befolkning gått i rädsla att äta naturligt fett, som jag vill kalla det, som finns i t.ex mjölkprodukter, alltså ost, mjölk, grädde osv.

Att detta nu faller emot marken, gör en lite förvirrad. Ska man verkligen våga äta fett?
Alla gånger skulle jag säga, att äta det som naturligt finns bör bara vara bra för kroppen.


Hur mycket skulle världen förlora på denna studie som nu visat att fett är bra?

Alla kolesterolsänkande mediciner som gick med en vinst av 6 miljarder dollar på ETT år i början av 2000-talet..



Ni ska veta, att jag är inte sämre än att jag kan ändra mig... nya studier kommer hela tiden.. men jag tror inte att jag kommer dö inom några år bara för att jag uteslutit socker ur min kost.

Fettet, det åt jag ju redan innan. Då tror jag risken att dö i en bilolycka är större faktiskt.


Jag har inte hittat en diet som passar mig, utan en livsstil som gör att jag mår bra

Men jag ska erkänna att det ska bli spännande att ställa sig på vågen på Tisdag :)

 
 
Carola

Carola

9 januari 2012 07:50

Jätte intressant läsning. Jag har precis som du fått "negativa" kommentarer då o då av människor som såklart menar väl men inte är så insatta. Kram

http://www.gutecarra.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards