theresehedman

Alla inlägg under september 2011

Av Therese Hedman - 2 september 2011 08:13

I går va verkligen en helt underbar dag... på sååå många vis...


Dagen började med dagisinskolning. Tyra verkar finna sig bra... Jag försöker hålla mig i bakgrunden o låter Tyra ta kontakt med mig om hon behöver.

Men hon började dagen med att ta sin inskolningsfröken i handen o traska iväg.


Sen lekte hon på... ja va ska man säga? Hoppas det fortätter vara så här positivt...




 

Av Therese Hedman - 1 september 2011 08:20

Den som påstår att barn till Arbetslösa och föräldralediga inte "bör" ha sina barn på dagis när man är hemma måste leva kvar på stenåldern.

Dagisfrågan är ett hett ämne på nätet och i samhället.

Vem tror att man lämnar sina barn på dagis för att slippa ha dom hemma? Dom som tror nåt sånt måste va tokiga...

Jag är av den åsikten att barn BEHÖVER det förskolan kan erbjuda.

Och om dom inte skulle behöva varför rekomenderar då sklverket MINST 15 timmar för barn. Se är det upp till varje kommun och bestämma timmarna utöver själva.


Ur dagens tidning :

Privata skolor bestämmer själva timmarna

På förskolan Positivet i Visby finns inga 15-timmarsbarn.

Där erbjuder barn till arbetslösa och föräldralediga 25 timmar i veckan.

- Det här har jag stridit för i 15 år, säger föreståndaren Marianne Montán.

 
LEK. Förskolegruppen är viktig för barnen. Tyra Axenmo, Vincent och Oliver Blomér samt Elsa Eliasson leker vid rutschkanan på Positivets gård. Föreståndaren Marianne Montán finns med.
Foto: Petra Jonsson
Laddar...
Fakta

Enligt lag har alla barn från 3 års ålder rätt till gratis förskola under minst 525 timmar per år.

På Gotland erbjuds 15 timmar i veckan under skolåret, från 1 september till 31 maj.

Avgift tas bara ut för den tid som överstiger 15 timmar per vecka eller 525 timmar per år.

För barn som vistas 25 timmar per vecka i förskolan blir maxkostnaden 788 kronor i månaden.

Maxtaxan för full tid är 1 260 kronor per månad.

 

Sedan årsskiftet har de privata och kooperativa förskolorna på Gotland rätt att själva bestämma hur många timmar de vill erbjuda barn till arbetslösa och föräldralediga.

Tidigare har de, precis som de kommunala förskolorna, varit tvungna att sätta gränsen vid 15 timmar per vecka, vilket är den minimigräns som anges i skollagen.

På föräldrakooperativet Positivet i Visby var man snabb med att utöka antalet timmar.

- Vi är jätteglada att vi äntligen fick fria händer. Det här är en fråga jag stridit för i säkert 15 år, säger föreståndaren Marianne Montán.

Nu får barn som har en förälder hemma med småsyskon eller en arbetslös förälder vara 25 timmar i veckan på sitt dagis. En nyordning som tagits emot jättepositivt av både personal och föräldrar.

Gynnar barnen
Men framför allt är det en förändring som gynnar barnen, menar Marianne Montán.

- Jag tycker det är så självklart att barnen inte ska behöva lämna sin grupp för att föräldrarnas situation förändras. Tvärtom tror jag det är superviktigt för barnen att få vara kvar i sin invanda miljö.

Men 15 timmar räcker inte. För att barnen ska hinna ta del både den pedagogiska verksamheten och den fria leken och få en helhet av sin dag behövs mer tid.

- Jag har pratat mig varm för det här vid varje möte med kommunen, men inte fått något gehör förrän nu. Jag förstår inte varför man inte prioriterar den här frågan, säger hon.

Hittills har alla föräldrar som erbjudits utökad tid för sina barn tackat ja.

- Jag tycker det är väldigt bra. Det ger mig möjlighet att ägna mer tid åt min yngste pojke, säger Peder Hammarskiöld, som är pappaledig med sitt yngsta barn samtidigt som sonen Felix, 3,5 år, går kvar i sin invanda dagisgrupp fyra dagar i veckan.

Bestämmer själva
Det är den vanligaste modellen för "25-timmarsbarnen" på Positivet. Men varje familj får själv bestämma vilka tider de vill ha.

- De får lägga upp tiden precis som de vill, säger Marianne Montán.



Ovido - Quiz & Flashcards