theresehedman

Alla inlägg under april 2011

Av Therese Hedman - 12 april 2011 20:26

Lyxigt.... det är min första tanke... min andra tanke är skrämmande...


Lyx, ALLA barn sover numera för natten senast halv 8 på kvällen... ! Dom vaknar inte förrens jag väcker dom på morgonen ...det innebär flera timmar av egentid... Lyx kallar jag det, och återhämtning 0)


Skrämmande... ja faktiskt så skrämmer det mig... tiden går så himla fort... Barnen börjar bli stora... till och med lilla Tyra Myra fyller snart ett....Emil blir 8 på fredag...


Härligt.... såklart på samma gång, att få se barnen växa upp....

Och lite ledsamt att veta att vi är färdiga med bebislivet nu...

Liten William


Stolt Emil med Ebba


Bus Emil


Tyra Myra


Ebba och Patrik



Ebba



Wilma Holly och Emil


Emil och Wilma



William och Emil



Wilma och Holly



Kusiner. Emil med Ebba i knät.. Wilma och Holly



Wilma Emil och Hampus



Wilma...


William

Av Therese Hedman - 12 april 2011 15:12

Hoppsan...jag o Tyra somnade visst en stund på soffan i förmiddags... :)


Nu har vi vart o hämtat tjejerna på dagis o emil i skolan... dom roar sig just nu på rummet... o jag ska snart slänga ihop nån Mat.. Emil har innebandyträning ikväll inför BRS cup..


Och i morrn börjar fotbollen...


Vi hade köpt fotbollsskor till honom i födelsedagspresent, men dessvärre så fyller han inte år förrens på fredag, så det får väl bli en för tidig present :) Fotbollsskor måste han ju ha... Tur vi va förutseende o kollade upp dom "gamla"innan de va dags för säsongen, annars hade han stått där med för små skor i morgon !


Fötterna växer som OGRÄS.... men de säger ju sig självt egentligen...

Det är samma med Ebba o Wilmas fötter... I höst kommer skorna vi köpte till dom nyss va för små...

O inte kan dom ärva av varanmdra heller, dom e ju födda olika årstider...

Hur skulle de se ut om Tyra traskade runt i vinterkängor mitt i sommarn ? haha,. för de va ju den sortens skor Wilma o Ebba använde i ett-års åldern... =)

Tur att snälla Emily lånade ut några vår och  sommarskor i Tyras storlek :)


Av Therese Hedman - 12 april 2011 09:16

va på toppen-humör i morse... Det va dags för dagis. Nu va det bra länge sen dom va där... men lämning gick ändå hyfsat...


Bara jag och Myran hemma... känns helt konstigt, haha...tänk va lätt man vänjer sig vid att ha alla barnen hemma...<3


Skulle köpa inslagningspapper till Emil igår... men när man bor i Slite så måste man tydligen va tjej för att få fylla år... ALLA papper är ROSA... med prinsessor eller söta blommor... Hm... märkligt !

Får se om jag hittar några på Gahms...


Nu ska jag njuta av att bara vara jag och Tyra...

Av Therese Hedman - 10 april 2011 19:49

ja, så skulle man kunna sammanfatta våran helg.

Alla har vart på toppenhumör... det va länge sen vi njöt så mycket av en helg... men det bästa är nog FRISKA barn...

Alla har återhämtat sig... det känns underbart <3


Jag lägger in lite bilder .... ååå härliga helg..det känns inte ens jobbigt att det är Måndag i morgon... =)


               

Av Therese Hedman - 10 april 2011 10:00

Java ska man säga... det är som att läsa om Wilma och Holly...

Med andra ord... dom följer utvecklingen precis som dom ska ;)

Min största fundering har vart Wilmas mamma-längtan...

Nu vet jag o kan sluta fundera, det kommer gå över helt enkelt...

 

4år

Barnet kan nu prata och göra något annat samtidigt. Livet leker för det mesta, men tvivlet har börjat gro.


En fyraåringen har dagar då hon inser att hon faktiskt inte är störst bäst och vackrast på hela jorden. Såna dagar är jobbiga för barnet, men de bra dagarna när hon vet allt och är stor är ändå fler.


Fantasin är mycket livlig och rädsla för mörker är mycket vanlig.


Till denna ålder hör också en ny typ av klängighet. Treåringen som var kaxig och glatt vinkade hejdå har blivit en fyraåring som börjar gråta när mamma eller pappa går.

Barnet kan böna och be hjärtskärande om att de ska stanna.


Barnet utforskar könsrollerna. Svärd, pistoler och monstermasker är vanliga "pojkattribut" medan flickorna klär sig till prinsessor och vill sminka sig och fixa håret. Det går över och det är varken monster eller prinsessor som finns där under alla attributen.


Fyraåringen är nyfiken och frågar om allt. "Varför då?" har fått en ny innebörd - barnet vill verkligen veta nu. Samvetet kommer smygande och en fyraåring kan vara sträng både mot sig själv och andra. Att tvinga barnet till att haspla ur sig "förlåt" innan dess är alltså inte nödvändigt eller ens meningsfullt.

Att berätta om allt hon ser och upplever är viktigt och nödvändigt för barnet. Frågor om liv och död kommer upp och barnet kan sitta och tyst fundera länge över saker.

Räkneord är intressanta och barnet lär sig även årstiderna och kan stolt berätta när det fyller år


 

Av Therese Hedman - 9 april 2011 22:54

Vilken fantastisk dag det var, jag är heeelt slut...


Vid halv 10 styrde jag Elin Wilmao Holly kosan mot stan.

Det blev öster, lekstugan, skarphäll och naturligtvis ett besök hos Gammelmommo o Gammelmoffa o deras lekpark som barnen ÄLSKADE !


Nu är jag iallafall massa pengar fattigare, men Alla Emils presenter är färdiga.

Han längtar järnet här hemma o räknar ner dagarna till fredag då han blir 8 år.


Jag orkar inte skriva så mycket mer... men en Härlig dag har det varit.

Tack Elin Holly och Wilma.....älskar er massor !!!!!!!!!!!

Av Therese Hedman - 8 april 2011 16:52

Jag älskar fredagar, jag älskar när det är helg... :)


Idag har barnen vart någesånär friska.. lite efterdyningar med trötthet för Ebba... men Tyra hon äter o dricker som vanligt nu... tänk att man kan bli så glad för så "lite"


I morrn blir det stan med Elin, Holly o Wilma.. bara vi fyra... så underbart härligt att komma hemifrån...haha...

Men efter tre veckor med sjuka barn så ska det bli otroligt befriande att lämna hemmet o bara få göra något annat för några timmar... LOVELY !!


Ikväll blir det varma mackor till kvällsmat... och givetvis FREDAGSMYS !


Trevlig helg mina vänner <3


Av Therese Hedman - 7 april 2011 22:49

så fruktansvärt efter lite värme nu... inte sommarvärme.... det räcker med den där härliga varma vårsolen...

Att inte behöva tänka på hur mycket eller lite kläder man ska klä på barnen, bara låta dom springa ut i tjocktröja...


drömmer mig bort lite då daŽ.......................

Ovido - Quiz & Flashcards