theresehedman

Alla inlägg under november 2011

Av Therese Hedman - 11 november 2011 23:27

och efter kvällsmat cyklade jag och Emil ner för att fredagsmysa lite med Jonathan Terese och småbrudarna.

Chippa dippa och Idol.

Emil o jonathan lekte nån lek med skurhinken och höll på att dö av skratt.

Jag och Terese konstaterade att det bara är Emil och Jonathan som kan få sånna galna ideer.

Jag menar, hur kul kan de va me en skurhink egentligen ?!

Men det roade dom en go stund.


I morrn är det först sång med våra vackra stämmor för Ebba. Paketöppning givetvs...och sen lite fix innan vi beger oss ner till Ishallen för match.

Sen hem o fortsätta kalasa.

Att hon redan fyller 3 år, min lilla fis... !

Som jag älskar den lilla damen !!


Nu är nog det mesta klart inför morgondagen. Ballonger, tårta, matsäck, kläder osv osv

Klockan är ställd på 07.00 så det är nog dags att krypa i säng. GÄÄÄSSP !



Av Therese Hedman - 11 november 2011 18:04

Idag har vi haft Familjen Berglund/Sjökvist på besök !

Dom kom för att fira Ebba som fyller år i morgon och hon blev jätteglad för sina presenter.

Tyra tyckte det va mindre kul att Ebba fick en massa paket och inte hon...så jag bävar helt ärligt för hur morgondagen kommer bli för att inte tala om julafton... haha :)

Här kommer lite bilder !


                     



Av Therese Hedman - 10 november 2011 22:33

på saker jag inte förstår, saker som för andra är helt kristallklara men som för mig är helt ologiska.

Där står jag med öppen mun och funderar över... hur fan kan detta va okej?


Det som upprör mig den här gången, är en diskussion jag hade med min son (8 år) igår, om en viss typ av spel som några av hans jämnåriga vänner får spela.

Han målade en teckning med ett sikte...i siktet står det en människa.

Ovanför skriver emil "head shot"

Jag blev nästan mållös... men inte tillräkligt för att han inte skulle hinna höra vad jag hade o säga om saken.


Såå många diskussioner jag haft med Emil om denna typ av spel, där man skjuter varandra så bloden sprutar...

"men alla andra kompisar får ju mamma" , säger han till sitt försvar.

Många gånger har jag tvivlat på mig själv... är jag för hård ?

Får verkligen ALLA andra... fast jag egentligen skulle vilja vända frågan och ställa den såhär

" finns det VERKLIGEN föräldrar till 8 åriga barn som låter sina ungar spela sånna här spel"


Efter teckningen han målade igår visste jag, Det jag gör känns heelt rätt och jag tänker fortsätta stå på mig. ÅLDERGRÄNSEN FINNS AV EN ANLEDNING !!!!

Och när jag för en liten stund sen såg denna artikeln på Aftonbladet.se så blev jag säkrare än någonsin !!


Klicka på länken för att komma till artikeln :

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article13915379.ab


Flickan leker med duvorna i London. Plötsligt kör en skåpbil upp och föraren springer iväg...


Sekunder senare fylls skärmen av en stor eldboll....

När röken skingras ligger mamman kvar på marken... den lilla flickan finns det inga spår av...


Ojojoj tänker ni nu... stackars lilla Emil... !

Men heelt ärligt så ser jag ingen som helst anledningen till att Emil ska behöva se det där.

Han kommer se och lära sig om krig och hemskheter ändå... det finns PÅ RIKTIGT , hela tiden...i tidningar och på Tv.

Jag kan inte göra nåt åt att Emils kompisar får spela sånna spel men JAG kan göra nåt åt att inte emil spelar dom !


Nej nej nej... han är pojke... klart han får va ute o leka krig, att han ibland låssas att den där brutna pinnen är ett vapen.

Han har till och men leksaksvapen... MEN... jag vill att leken ska va på ett barns villkor, taget från fantasin...

Jag som vuxen behöver inte nödvändigtvis proppa hans lilla hjärna med mer hemskheter och våld än nödvändigt... för jag är övertygad om att det påverkar negativt...jag vet bara inte riktigt hur :(

Av Therese Hedman - 10 november 2011 17:17

Att baka har aldrig varit min grej...

Jag avskyr att bli kladdig för det första, jag tycker det är jobbigt med all disk och ofta alla smulor o allt mjöl som finns överallt efter en bakning.

Bullar går bra, likaså CHOKLADbollar och knäck till jul...men sen... kan faktiskt inte dra mig till minnes när jag bakade kakor sist !


Missförstå mig rätt... jag beundrar verkligen som som kan, vill och tycker det är skoj att baka.

För inget går väl upp mot ett riktigt gott hembakat fikabröd.

Nästan lite sorgligt faktiskt att jag inte gillar att baka, för på nåt sätt tycker jag det "hör till" när man är mamma, haha... men det är nog bara nåt gammalmodigt som sitter i mig...

Det är inte bullarna som gör mig till en bra mamma... jag har insett det nu :)


Våra vänner lärde sig snabbt att "vill man ha kakor så får man ta med sig det själva", och till och med svärmor och svärfar har lärt sig det efter 16 år ;) haha

Däremot gillar jag att laga mat, exprimentera och testa nya saker... men det är ju långt ifrån samma sak som att baka...


MEN... min lilla Ebba önskade sig syltkakor till sitt kalas på Lördag, o va gör man inte...

Samlade alla barn o satte igång...

Jag kan faktiskt med häpnad säga att jag tyckte det va kul...

Jättemysigt o ungarna va jätteduktiga...

Vi hade så kul o mysigt att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att göra det fler gånger, oftare...


Det blev inte världens vackraste syltkakor men barnen va stolta, så dom som vågar får komma hit o smaka på Lördag =)


Är det 30-årskrisen som kommer nu eller vad är det frågan om ;) haha





Av Therese Hedman - 8 november 2011 23:00

O herregud va tiden springer, fortare än fortast och här händer det grejer men jag har inte haft en endaste tanke på bloggen, för första gången på...ja vet inte hur länge...


Vad händer i vårt liv då?


Patrik har ännu ont i ryggen, riktigt ont. De smärtstillande han fick (bland annat morfin) har han slutat med.

Han hade fått en riktigt hög dos han skulle äta i tre veckor men i förrgår gjorde han ett försök att sluta.

Han fick mer ont men han fick oxå abstinens, har ni hört nåt sånt sjukt ?! Efter EN VECKAS användning.

Han svettades, frös, mådde illa och fick huvudvärk.  !

Han har inte vågat börja igen kan jag säga och vi har fått en helt annan syn på hur lätt det måste vara att falla dit och bli tablettmissbrukare :/

En naprapat fick ta över istället. kostsamt men värt varenda krona.


Projektet med att få Ebba att sluta med nappar går som en dans.

Hon frågar efter dom ytterst sällan. Duktiga stora tjejen


Alla barnen är, och har varit inne i nåt esse av ret och gnäll.. det driver mig till vansinne och jag förstår inte hur dom orkar.

Tycker jag knappt gör annat än skäller på barnen och försöker prata dom tillrätta... inget tycks dock hjälpa så det är väl bara att rida ut stormen.


Galen tjejfest i lördags uppe vid Therese L... jag tror bara jag ger er det, resten lämnar jag åt fantasin  ! haha !

Väntar ännu på bilder från Elin... dom sägs vara lika galna som festen :)


Hockey hockey hockey hela dan...typ !

Enda skillnaden är att Patrik inte kunnat va me på isen. Men snart är han nog på G igen !


På lördag fyller Ebba år... 3 år !

Tiden springer som sagt fortare än fortast.

Det blir kalas på em och alla som vill komma o fira henne är välkomna :) Själv längtar hon massor!


Har säkert glömt hälften.... men så får det va.


För en timme sen vaknade Tyra.

Grät och va kokhet. Tempen visade 40 grader och hon skakade i hela kroppen, riktigt mycket.

Trodde först hon hade feberkramper, men ganska snabbt förstod jag att hon hade feberfrossa !

Hon låg och bara himlade med ögonen.

Efter en Ipren så ligger hon nu och sjunger "Lilla snigel"

Vi får se hur den här natten blir... men en sak är säker... det blir inge dagis för henne på resten av veckan.

Nu ska jag ta hand om min lilla skrutta !!

Av Therese Hedman - 4 november 2011 22:00

Nästa Lördag är det poolspel i Slite Ishall... Grabbarnas första matcher för säsongen mot V/R och sudret går av stapeln. Som dom längtar allihopa. Det kommer bli en lång dag med massa av svett och säkert tårar...

Men just i kväll kom jag på det mest fruktansvärda... denna dag i Ihallen KROCKAR med EBBAS FÖDELSEDAG :((


Jävla skit !!!!!!!!! Jag vill inte missa nåt av det....

Jag dränker min ångest i lite vin med brudarna i morgon kväll och hoppas vakna upp på söndag med en smart lösning på  hela altet :)


Av Therese Hedman - 3 november 2011 19:58

Lämnade tjejerna på dagis i morse. Klev in i hallen och där sitter ytterligare ett nytt ansikte och klär på ett litet barn.

Jag lämnar barnens snuttar o nappar på facket o går ut i hallen.

Den lite äldre kvinnnan ställer sig upp, tar både mig och Elin i hand och presenterar sig.

Talar om att hon ska vara vikarie över dagen !

Kändes toppen, och jag tror inte hon tyckte det va särskilt svårt, utan såg det mer som en självklarhet :)



Lämnade tjejerna som gladeligen gick iväg i sandlådan.

Blev "haffad" av en personal som hört om händelsen igår, hon bad om ursäkt, sa att hon pratat med vikarien och jag fick ge min version då hon bara hört det som hänt i andra hand.

Kändes bra ! Mycket bra... Inga bortförklaringar eller annat struntprat ! Raka rör !


Sen åkte jag Patrik och Wilma in mot stan för besöket hos BUP jag pratat om.

Vi fick berätta om Wilmas drömmar, om händelsen som utlöst drömmarna och fick mycket beröm för hur vi skött Wilmas oro o rädsla.

Det kändes riktigt bra när vi gick därifrån. Så skönt att få bekräftelse att man gör rätt i sånna här svåra situationer.

Psykologen trodde också att Wilma med all sannolikhet skulle "komma över" händelsen, men att det kan ta tid.

Vi fick oxå med oss lite tips på signaler hos Wilma som vi ska va extra uppmärksam på. Dom är heeelt otroliga där inna. Fantastiska ödmjuka och proffsiga människor.



Vi passade på att avnjuta lunchen på MC Donalds, enligt Wilmas önskemål innan vi åkte hemåt igen



Hämtade tjejerna på dagis och fick besök av Terese Jimmie och småtjejerna !

Jisses vad dom växer. Underbart söta...trots att jag fick mig en kräk på axeln ;)


Skulle egentligen ha vart hos Simon på kalas idag, men elin blev sjuk och nu ikväll fick Emil avbryta sin träning för illamående och magont.

MAGSJUKAN ÄR INTE VÄLKOMMEN HÄR SÅ VÅGA INTE KOMMA HIT !!!!

Ingen skola för Emil i morgon...




På lördag ska jag iväg o drcka vin i goda vänners lag...ska bli sååå jäkla skönt att bara vara jag !

Längtar som bara den !

Nu har jag passat upp på alla familjemedlemmar, även stackars Patrik,  i över en vecka...nu är jag verkligen värd en kväll All by my self !!!


I morrn ska jag ta tag i tvätt o städ här hemma så det är under kontroll när helgen kommer !!!




Av Therese Hedman - 3 november 2011 07:56

Idag blir det stan och BUP med Wilma.. sen hem o vända...hämta tjejerna på dagis o emil i skolan.

Jag och Elin åker till stan igen med några av barnen för att fira vår lillebror Simon som fyller år.

Emil har hockeyträning ikväll...


Och i helgen ska vi göra KROPPKAKOR !!!!!!!!!!!!!!!! mums !



Ovido - Quiz & Flashcards