theresehedman

Direktlänk till inlägg 10 november 2011

Jag kan bli galen...

Av Therese Hedman - 10 november 2011 22:33

på saker jag inte förstår, saker som för andra är helt kristallklara men som för mig är helt ologiska.

Där står jag med öppen mun och funderar över... hur fan kan detta va okej?


Det som upprör mig den här gången, är en diskussion jag hade med min son (8 år) igår, om en viss typ av spel som några av hans jämnåriga vänner får spela.

Han målade en teckning med ett sikte...i siktet står det en människa.

Ovanför skriver emil "head shot"

Jag blev nästan mållös... men inte tillräkligt för att han inte skulle hinna höra vad jag hade o säga om saken.


Såå många diskussioner jag haft med Emil om denna typ av spel, där man skjuter varandra så bloden sprutar...

"men alla andra kompisar får ju mamma" , säger han till sitt försvar.

Många gånger har jag tvivlat på mig själv... är jag för hård ?

Får verkligen ALLA andra... fast jag egentligen skulle vilja vända frågan och ställa den såhär

" finns det VERKLIGEN föräldrar till 8 åriga barn som låter sina ungar spela sånna här spel"


Efter teckningen han målade igår visste jag, Det jag gör känns heelt rätt och jag tänker fortsätta stå på mig. ÅLDERGRÄNSEN FINNS AV EN ANLEDNING !!!!

Och när jag för en liten stund sen såg denna artikeln på Aftonbladet.se så blev jag säkrare än någonsin !!


Klicka på länken för att komma till artikeln :

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article13915379.ab


Flickan leker med duvorna i London. Plötsligt kör en skåpbil upp och föraren springer iväg...


Sekunder senare fylls skärmen av en stor eldboll....

När röken skingras ligger mamman kvar på marken... den lilla flickan finns det inga spår av...


Ojojoj tänker ni nu... stackars lilla Emil... !

Men heelt ärligt så ser jag ingen som helst anledningen till att Emil ska behöva se det där.

Han kommer se och lära sig om krig och hemskheter ändå... det finns PÅ RIKTIGT , hela tiden...i tidningar och på Tv.

Jag kan inte göra nåt åt att Emils kompisar får spela sånna spel men JAG kan göra nåt åt att inte emil spelar dom !


Nej nej nej... han är pojke... klart han får va ute o leka krig, att han ibland låssas att den där brutna pinnen är ett vapen.

Han har till och men leksaksvapen... MEN... jag vill att leken ska va på ett barns villkor, taget från fantasin...

Jag som vuxen behöver inte nödvändigtvis proppa hans lilla hjärna med mer hemskheter och våld än nödvändigt... för jag är övertygad om att det påverkar negativt...jag vet bara inte riktigt hur :(

 
 
Ingen bild

...

11 november 2011 07:34

Jag är helt på din väg... tror tyvärr att med dessa spel så tar man bort allvaret i just krig o andra hemskheter som sker om barn som är för små spelar detta. Äldre barn o vuxna förstår på ett annat sätt men jag tycker de är sinnessjukt att barn ska spela spel där man skjuter ihjäl varandra samtidigt som man försöker få barnen att förstå att vapen är dåligt... Fattar inte logiken.... Och helt ärligt tror jag inte barnen gör de heller

Therese Hedman

11 november 2011 08:35

Tack för din kommentar ! Jag har fattat att dessa spel inte är lämpliga men har liksom inte riktigt kunna sätta ord på HUR dom skadar ! Det gjorde du nu... jag håller fullständigt med dig !

 
Ingen bild

Anna

11 november 2011 10:51

Vi spelar i samma lag! Jonathan kan glömma allt vad sånt skit heter..

 
Terese

Terese

11 november 2011 11:42

Jag håller med dig!

http://berglundsjoqvist.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards