theresehedman

Direktlänk till inlägg 31 maj 2011

Har tänkt en del... (OBS Elin, låååååångt inlägg)

Av Therese Hedman - 31 maj 2011 20:38

Ja, tro det eller ej ;)

Har funderat endel på mitt förra inlägg, om att överleva barndomen...

Det är inte bara tekniken som förändras utan även synen på barnuppfostran och samhällets syn...


Jag skulle inte vilja säga att mina föräldrar va oansvariga, snarare att samhället som sagt förändras och att vi idag kanske är lite överbeskyddande (?)


Jag har en massa exempel, som inte är unika för vår familj, utan samhället såg ju ut så på den tiden.....men några minns jag särskilt väl..

Som tex när vi bodde i Vibble... jag gick i första klass, min syster Madde gick på lekis och Malin gick i tvåan. Lilla Elin va bara 3 år gammal.

Vi gick ofta iväg till en skog o lekte, för att komma dit va vi tvugna att korsa en stor, ganska trafikerad väg... sen va vi där hela dagen, kom hem för att äta och sen gå ut igen. De va ingen som tyckte att det va konstigt...


Ett annat minne från Vibble är att vi jämt och ständigt va på kneippbyn...inte Elin då, men vi andra... hela sommaren bodde vi praktiskt taget på sommarland och vattenland...utan tillsyn av våra föräldrar... !


Det finns kort från när Elin är liten och badar me pappa. Det ser jättemysigt ut, förutom att pappa sitter med en cigg i handen och ett whiskeyglas på badkarskanten ... lustigt...att det va okej i allas ögon att man rökte bland barnen...


Idag får man knappt tänka på en cigg i närheten av ungarna utan att alla ickerökare skriker ut sin frustration över det :) (jag överdriver såklart lite)

Även från när jag va liten finns det bilder.. jag sitter i mammas knä..INOMHUS och hon sitter med en cigg i handen, liksom alla andra vuxna runt om kring :/ Inge märkvärdigt alls på den tiden..


Eller när vi packade in oss, hela familjen för att åka o tälta på fårö... å vad jag älskade dom sommrarna...

I baksätet satt vi, fem barn på travar av täcken o kuddar och i knät på varandra, obältade och skumpade hela vägen ut från Visby...

Idag skulle ingen ens tänka tanken på att sätta sitt barn obältad i bilen... Det är ju bland det mest oansvariga man kan göra och skulle man se någon sätta sitt barn i bilen utan stol eller bälte så skulle föräldern vara en ytterst dålig förälder i allas ögon.. och säkert skulle det dimpa in en anmälan till dom sociala myndigheterna inom kort.


Trots alla dessa minnen, så hade ingen av oss en dålig uppväxt... vi utsattes både för det ena och det andra, precis som det står i det förra inlägget... men tänk ändå vilka risker...

Herregud jag låter inte ens Emil få gå till affären själv, som ligger 200 meter bort, för att han måste korsa en trafikerad väg... :)

Jag skulle aldrig lämna mina barn utan tillsyn, eller låta dom gå till stranden själva...

Och när vi väl sitter på stranden så vakar man som en hök över dom...


Vet att livsmedelsverket och socialstyrelsen kommer med nya rekomendationer kring mat för gravida hela tiden.

Jag har fått mina barn tätt.. och ändå har det alltid hunnit komma nåt nytt.

Ingen rökt skinka, mögelost eller micromat fulla av skadliga bakterier... opastoriserad mjölk är typ en dödssynd när man är gravid...för att inte tala om lax :)

Jag har följt rekomendationerna till punkt o pricka men mamma har alltid ifrågasatt mig och sagt "jag åt allt det och mer därtill..det blev inge fel på dig" haha

Jag har alltid försvarat mig med att rekomendationerna kommit till för att man uppäckt att det skadat, kanske inte just mig..men kanske några andra... men är det så ? eller är det bara samhällets antaganden... att samhället försäker skydda alla människor utifall att det kan va farligt ? eller...äh....


Ja jisses... sånt här är ganska kul ändå... överbeskyddande eller inte ???

 
 
Ingen bild

Emily

31 maj 2011 22:38

Jag har oxå tänkt en hel del sen jag läste ditt inlägg, visst undrar man om man är för överbeskyddande.. men samtidigt så ska man ju göra vad som känns rätt för en. Ibland så funderar jag på om jag är för hård mot Sebbe när man ser vad många av hans kompisar får göra och så.. men jag kan inte vika mig för att andra föräldrar tillåter vissa saker. Nej hu vilken svår balansgång det är...

 
elin

elin

1 juni 2011 08:35

jag läste HELA inlägget du ;) haha. Så otroligt bra inlägg och helt rätt. Det är bra märkligt och detta kan man nog fundera över i evigheter utan att hitta några bra svar...

http://thestyleismine.wordpress.com

 
Julia

Julia

1 juni 2011 09:34

Kanske att "vår generation" blivit så överbeskyddande av våra barn, just för att vi växte upp utan all den överbeskyddelsen? :/ Min mamma sa till mig att jag brukade ligga och sova i vagnen i skuffen på våran 245:a när jag var bebis och vagnen var inte ens fastspänd där bak.. Ja tycker det är tufft att man faktiskt överlevde sin barndom, trots (eller tack vare?) att man var så självständig som liten! :)
Intressant att du tagit upp det här! :D

http://www.pepitaruta.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards