theresehedman

Direktlänk till inlägg 11 februari 2011

VANSINNINGT...

Av Therese Hedman - 11 februari 2011 19:35

Läs artikeln som följer här nedanför....


Oh va snälla o lägg er röst här i omröstningen bredvid - - - - - - - - - - - - - - >


Alltså herregud... jag fattar inte grejen som Alla håller på med... Låt killar ha rosa OM DOM VILL, och tjejer ha blå kläder OM DOM VILL...

Men så hörde jag om en grej som pågår i stan, det är värsta hysterin om att man inte ska ha separata avdelningar för pojkar o flickor i klädesaffärer... genus hit och genus dit !

Föräldrar som tycker man ska blanda... Tanken är god.. men för det första har tjejer och killar helt olika passform på kläder, och för det andra så kan tjejerna gå till killavdelningen och killar till tjejavdelningen... OM dom skulle vilja... !

Majoriteten av tjejerna väljer prinsessor och hello Kitty medans det är cars och spiderman som dominerar bland killar... men dom kan välja om dom vill... under förutsättning att föräldrarna låter dom välja.


Wilma skulle lätt få köpa en spindelmannentröja om hon ville, men jag är helt ÖVERTYGAD om att Emil aldrig kommer vilja sätta på sig en Hello Kitty tröja... inte i den åldern han är nu iallafall... jag skulle åtminstone bli mäkta förvånad om han ville det... ja det skulle jag verkligen bli...

Frågan är om jag ens skulle tilåta honom det ?!... det skulle mest va för att skydda honom, han skulle garanterat bli mobbad... GARANTERAT ! Hur sjukt är inte det ???.. Hmmm... blir faktiskt lite kluven i mina egna åsikter kring detta... nu när jag funderar på det sähär...

Däremot har han både rosa kalsonger o rosa skjortor, nån lila tröja med ett tufft tryck... men det är ändå killigt liksom.


Hur som helst, låt barnen välja kläder själva när dom kommit till den punkten i livet att dom kan och vill.

Wilma tex är lite av en "pojkflicka" hon föredrar byxor och tröjor framför kjolar o klänningar... detta trots att  vi (när hon va liten) satte på henne typiska tjejkläder, små söta klänningar med rosor o fjärilar or whatever... men nu när hon är större väljer hon själv...


... rosa eller blåa eller gröna eller Lila spelar väl ingen roll... eller ???


Skulle kunna skriva hur mycket som helst, väljer att avsluta här...och tycker vi kan engagera oss i sånt som är viktigt istället....


Vad tänker ni andra kring allt det här med pojkigt o flickigt ?? Vad är okej och vad är inte okej ?

Kanke skulle göra en omröstning här på bloggen =) Har ju den möjligheten nu när jag bytt till bloggplatsen =)




från aftonbladet :


6-åring knivstucken
– för att han bar rosa

Mobbades i skolan – som nu anmälts till Skolinspektionen

En sexårig pojke fick en kniv i nacken på en skola i Jönköpings kommun.

Orsak: han gillar att ha rosa kläder på sig.

Skolan har nu anmälts till Skolinspektionen av pojkens föräldrar.

Pojken går i en förskoleklass på en skola i Jönköpings kommun.

I förra veckan ska han enligt uppgifter till Jönköpings-Posten ha fått en kniv i nacken.

Föräldrarna fick inget veta förrän pojken själv berättade om händelsen för sin pappa.

– Ingen ringde oss. Ingen berättade något för oss. Jag har sökt lärarna, rektorerna... ingen ringer tillbaka, skriver mamman i sin anmälan till Skolinspektionen.

”Litar inte på skolan!”

Knivattacken ska ha skett med en matkniv och inte orsakat några svåra skador.

Men pojkens föräldrar har sedan dess låtit sonen stanna hemma från skolan i väntan på förflyttning till annan skola.

– Jag litar inte på dem längre! skriver mamman i anmälan.

Pojken har upprepade gånger under en lång tid mobbats av sina kamrater.

Det började på dagis och har sedan fortsatt i förskoleklassen och på fritidshemmet på skolan.

– Han har blivit slagen, puttad, nerdragen från klätterställningar, puttad, sparkad, skriver mamman in anmälan.

”Får vara beredd på mobbning”

Enligt vad hon säger till Jönköpings-Posten bottnar trakasserierna i att pojken gillar rosa kläder, nagellack och balett.

Trots att föräldrarna upprepade gånger pratat med personalen har de inte ingripit för att stoppa trakasserierna. Mamman skriver också att hon upplevt att personalen ”skyddar” dem som gör hennes son illa.

Hon säger också till Jönköpings-Posten att en i personalen avfärdat det hela med att man får vara ”beredd på att bli mobbad om man har rosa kläder på sig”.

 
 
Ingen bild

Anna Ahlvin

11 februari 2011 21:17

Har en killer här hemma som mer än gärna går i klänning och klackskor=) Helt okej för mig... så länge det är hemma! Tycker inte att det spelar någon roll vad för färg man har på sina kläder. Tycker det är värre när man ser samma sorts kläder att köpa till både barnen som föräldrarna... oftast tjejkläder handlar det ju om. Jag gillar inte att små flickor ska se ut som tuffa tonårstjejer (våp)! Min åsikt och inlägg i "debatten" Trevlig helg=) Kram

Therese Hedman

11 februari 2011 22:25

Tack Anna för din åsikt =) Tycker det faktiskt är riktigt spännande att höra vad folk tycker egentligen... nu när det är så mycket genus på tapeten :) Trevlig helg till er me o hoppas Mille piggnat på sig ?? kram

 
Emily

Emily

11 februari 2011 22:29

Jag fattar inte heller grejen med det.
Visst sätter man på sina barn typiska kill kläder o typiska tjejkläder när de är små. De flesta gör iaf det.
Skulle jag sätta på mina pojkar klänningar när dom är små så skulle nog folk undra om jag är störd eller fått en förlossningspsykos i min längtan efter en dotter :)

Sen när barnen blir större så visst kan dom då få välja men alltså killar är ju killar.

Jag har aldrig tvingat mina barn att gilla spiderman eller cars, det är något de valt själva.

Köper knappt sånna kläder när de är mindre då de oftast är dyrare men när de blir större så har de valt de själva.
Eller sebastian som nu vill ha coola baggy jeans som är typiskt för killar. Det är absolut inte jag som tvingar honom.

Är rätt säker på att ingen av mina pojkar skulle vilja ha Hello kitty eller nån prinsessa men skulle de vilja ha rosa byxor eller tröjor så är de helt ok för mig. Men från killavdelningen och det är just för passformen som du nämnde.

Skulle kunna skriva massa mer men stoppar här.
Tycker bara de är helt crazy!

http://www.ehallgren.bloggplatsen.se

Therese Hedman

11 februari 2011 22:33

ja håller med dig !
Det är helt vansinne att bojkotta HM o Lindex för att dom säljer pojk o flickkläder på olika avdelningar....
Då ska dom fan ändra på vuxenavdelningen oxå.. lika ska va lika... jag skulle vilja se Patrik o Staffan i varsin Tunika.. hahahahah gärna rosa, med blommor på :)

 
Ingen bild

Emily

11 februari 2011 23:24

Hahahaha.. ja de hade vart nåt, kanske vi ska köpa lite sånt o se hur folk reagerar ;)
Men de får nog bli från extra big avdelningen med tanke på att tjejkläder ofta är smalare över axlarna..

Therese Hedman

12 februari 2011 22:00

hahahaha

 
Johanna

Johanna

15 februari 2011 08:13

Ni förstår nog inte det här med Genus riktigt, det handlar inte om det ni skriver. Att vuxna också skall ha gemensamma avdelningar.
Som du Therese kommer in på litegrann handlar det om att samhällsnormen tvingar barn in i stereotypa könsroller, OM din son skulle vilj ha en HelloKitty- tröja är det ju hemskt om han inte skall kunna ha det för att han skulle bli mobbad. Det är ju just det som hände den här killen, han hade rosa tshirt och det är inte accepterat.
Varför är det mer accepterat att en tjej har killtröja än en kille har en tjejtröja, det handlar i grund och botten"sjunker" ner på tjejens nivå och använder hennes kläder. Och det är ju hemskt och det borde varje kvinna vilja förändra om inte annat för sina barns framtid.

Samt att du skriver ju själv att det är olika passform på barnkläder, varför är de det? Barns kroppar är ju inte olika pga av sina kön. Det borde ju absolut inte vara någon skillnad.

Läs på http://ninaruthstrom.se/varfor-upprop-mot-konsmarkta-klader/#comments, där har hon skrivit bra om varför vi måste uppmärksamma detta.

Jag förstår att du tänker som du gör, det är tyvärr så att du själv blivit uppfostrad in i dessa normer.
Nu har du en möjlighet att ge dina barn fler möjligheter i stället för två...

Väldigt fin blogg du har i övrigt :-)

http://http:/vitahusett.wordpress.com

Therese Hedman

15 februari 2011 10:29

Hej Johanna ! Va d kul att någon kommer med synpunkter.
Ja, det är fruktansvärt att killar inte ska kunna ha tröjor med Hello Kitty, det håller jag fullständigt med om... men som du skriver, det är så samhället ser ut, så det är format...precis som massa andra saker i samhället... därför är det trots allt ganska ovanligt att pojkar vill ha hello kitty, åtminstone i 8 årsåldern tex.

Jag tror inte att det går att förändra, nej det tror jag faktiskt inte. sorgligt nog.
Killar o tjejer HAR olika passform på kläder.. inte i bebisåldern men när dom kommer upp i åldern... redan i 4 års åldern tycker jag man märker det, eller det kanske är inbillning för att man är så "inkörd" på att det är så ?!

Jag blir mest bara förvirrad av allt de här pratet om genus... men de är kanske för att man inte är tillräckligt insatt ?

Min önskan är såklart att alla barn ovsett kön ska få bära vilka kläder dom vill... men jag tror det är omöjligt att nå dit... :(
Det här med killigt o tjejigt är redan så etablerat i vårt samhälle sen urminnes tider.



 
Ingen bild

Johanna

15 februari 2011 17:25

Förstår vad du menar, men jg tänker lite annorlunda. Och då kan man inte förändra det menar du, för att det alltid varit så?

Vi kvinnor har haft rösträtt mindre än 100 år. Förut var vi ägda av mannen när vi gifte oss. Om dom skulle resonerat som du skulle ju vi fortfarande vara det.

Det handlar ju om att om man vill förändra något måste man försöka, och det gör ju dessa människor.
Kanske inte i vår generation men dina barnbarn kanske kan ha vilka kläder dom vill. Att dom är uppdelade i färger och mönster och inte pojk och flick avd. Att ingen reagerar på vilket kön som skall ha vilken tröja.

Jag pratar ju om barn och tycker absolut vi vuxna skall vara man och kvinna för vi är det. Och barn är pojke och flicka. Men många tänker inte riktigt efter vad vi sänder ut för signaler med kläder vi sätter på våra barn.-

Du har rätt, det är olika passform på barnkläder, varför?
Ja, för att normen är att pojkar skall leka rörliga lekar och flickor sitta still och rita.
Tjejjeans ser ju jätteosköna ut på en 2 åring, tighta och blottar mage.
Det är det vi vill uppmärksamma. Varför kan det inte vara sköna jeans som sitter gjorda för lek istället, på ett barn.
Ovsett kön.
Kolla lite nästa gång, jämför längd på tröjor, bredd på tröjor så ser du att flickors kläder inte är gjorda för lek.
De är ljusa osv.
Jag vill att min dotter skall ha alla kläder, rosa, grönt, svart. Men tyvärr får hon antingen en prinsessa eller en spindelmannen på. Varför måste det vara så?

Förstår du lite hur jag tänker, men bara för att det har varit på ett visst sätt i alla år tycker jag är en dålig ursäkt, att då kan man inte förändra normen, då skulle ju samhällsutvecklingen stanna av.

Jag menar jag tror inte pojkar hade blå pälsar på stenåldern och flickor rosa pälsar :-)

Ha en bra kväll!

Therese Hedman

15 februari 2011 20:48

Hej ! Jag förstår helt och fullt ditt resonemang, och det är kanske lite likgiltigt av mig att skylla på att det alltid varit så... kanske för att jag inte ser det som ett problem... eller jo det gör jag ju, eftersom jag reagerar på en sån artikel i Aftonbladet... Tack o lov är det inte så vanligt... ! Men jag skulle naturligtvis va glad om man slapp läsa om sånt alls.

Men jag ser inte problemet i vardagen på samma sätt som du, och jag har ingen enkel lösning men jag tror inte heller att man vinner nåt på att bedriva hetsjakt på butikerna.. dom väljer ju att göra som majoriteten av deras kunder vill ha det.
Oxå en dålig ursäkt jag vet, men den bästa jag kan komma på ;)

Jag kan hålla med om att ett par jeans till en tvååring inte känns bekväma, men den tanken gäller både pojkar o flickor...
Tights är min dotters favoritplagg, och pösiga mjukisbyxor, vilket jag tycker det finns gott om i både "pojk och flickfärger"....

Hoppas du förstår mitt resonemang oxå ?:)

Min son har rosa kläder, sljorta, kalsonger, lila t-shirt osv... han har aldrig blivit mobbad...
Tror man kan bli lika mobbad för att man har glasögon eller fula skosnören... missförstå mig rätt...

Däremot skulle han naturligtvis bli mobbad om han kom med en Hello Kitty tröja.. utan tvekan och visst är det sjukt... så som samhället skapat det...

Men all eloge till er som kämpar... Jag hoppas att ni lyckas, och att ni orkar kämpa hela vägen... :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards