theresehedman

Direktlänk till inlägg 2 december 2010

DECEMBER 2010 (2)

Av Therese Hedman - 2 december 2010 23:30

En prickig Tyra Myra.....

Japp, prickigast av dom alla, o mer lär det väl bli !

Wilma och Ebba får hålla Jullov nu.... Jag orkar inte hålla på och hitta nån som kan ta Tyra medans jag lämnar tjejerna på dagis... Så dom blir hemma... 3 härliga veckor...
Emil går på jullov på onsdag (?), sen är han ledig tills skolan börjar igen....

I morgon är det Julbord med Patriks jobb på fårö, gåsemora... men jag får hoppa det... Tyra och Wilma som är sjuka... Nej... Patrik får äta för mig med :)










Ready....Set....Go......

Emil och Jonathan spelade Xbox Kinect igår...
Här springer dom häcklöpning...
Och vilka häcklöpare dom är sen... världens bästa... enligt dom själva :)



Wilma sjunger









Hittade den här fllmen på Wilma...

Fredag !!

Idag har vart en mysfredag från början till slut...

Elin och Holly kom hit i förmiddags, vi lunchade på pannkaka och Tacosoppa och sen började vi göra köttbullar inför julen... :)
Dom blev de best ever... riktigt saftiga o goa... :)







Fredagsmellis med glass grädde maränger och banan...
Jonathan kom och lekte och givetvis ville grabbarna äta kvällsmat ihop så jonathan stannade :)
Det blev Pizza ...

Efter maten tog gjag med grabbarna till affären för att köpa fredagsmys och när vi står där o fixar så säger Jonathan " Hur har du egentligen råd att köpa godis till så många barn plus mig ?"
Hahahaha, han är för jäkla härlig... vad svarar man på nåt sånt ? :)

Lena Jimmy och barnen kom efter kvällsmat. Dom hade med sig en julklapp till Wilma, en peronlig Bok med hennes namn med i berättelsen. Jättekul !

Trötta tjejer i säng...
Och nu sitter jag o skrattar o tittar på Jonathan och Emil som spelar Xbox Kinect... Dom fnittrar så dom knappt kan stå på benen...
















Jo föresten... Tyra har fått VATTKOPPOR :)
Nu har vi snart avverkat sjukdomen o hoppas att vi aldrig ses igen.... :)

Wilmas koppor är bättre, inga nya sen igår och dom flesta har torkat. Ganska snabb läkning för hennes del me.

På Måndag har jag endel saker att ta tag i...
Sen blir det lite handel i stan, knäck ska göras, julklappar ska slås in, och i morgon ska det huggas gran... :)

Japp, lite att stå i inför Jul !!





Torsdag !

Nej min statisktik har inte stigit... jag ligger på mina 130 stadiga besökare varje dag ;)

Och ja då va de Torsdag igen...

Wilmas vattkoppor sitter där dom sitter och jag är sååå otroligt tacksam o glad över alla runt mig som hjälper mig vid lämning o hämtning på dagis för att jag ska slippa ta med Wilma.
Jag har ett rikt liv... o jag är så fruktansvärt glad över det !
Älskar er alla !

Idag har Emily vart på fm fika... Wilma har målat o Tyra... ja hon har fart runt... :)

I em kommer Therese L o Casper.. och senare ikväll är det föräldramöte !
Ska bli att höra vad som har att sägas ....


Nu ska jag försöka ringa fritids !!

Bye


Lilla Wilma......

När Ebba fick vattjkoppor så sa Wilma"jag kommer oxå få vattkoppor", med ett stort leende på läpparna.. :)
Nu har hon vattkoppor och hon är inte längre lika road, men jätteduktig... Det kliar o kliar men vi smörjer med Kylbalsam... och så får hon Tavegyl... det funkar bra...

Däremot är hon 10 gånger så många koppor som Ebba, och det fortsätter att komma nya, när de "gamla" spruckit.
Ebbas va snabbt övergående, hennes kom på en dag, sprack några timmar senare, och dagen efter fick hon skorpor.. sen va det klart...
Wilma blir nog dålig lite långre.... är jag rädd för.. !
Men jag stor fortfarande fast vid att jag tycker det är skönt att dom får det NU... !











Ikväll fick Tyra äran att äta själv för första gången :)
Här ser ni reslultatet...

Ja, lite kladdigt, men va tusan... hon hade kul iaf... även om efterarbetet va mindre kul :)













Inga bilder på Emil tyvärr... han har vart på hopckeyträning.. och är han inte iväg o tränar så är han ute o leker, inbland flera timmar i sträck...
Han är inte lätt att fånga på bild me andra ord :)


Och så lite bilder på Ebba, som tar hand om sin docka som oturligt nog oxå fått vattkoppor :)






Julbak luciatåg och vattkoppor

Igår började vi dagen med lite julgodisbak... Holly och Elin kom och barnen va såklart med o hjälpte till... Det blev jäätegott, men med några få justeringar i receptet till nästa år :)










På eftermiddagen vankades det Luciatåg på dagis ! Barnen hade längtat hela dagen...
På med overaller och fast vi köpt tomte o pepparkakskläder som va flera storlekar för stora så såg dom ut som små Michelingubbar när vi traskade till Dagis !

Jag måste säga att jag trots min positiva inställning när barnen hörde poå så kände jag mig nästan ännu mer skeptisk det här året än förra...

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, erkänna att jag hade fel...
Fröknarna hade i år engagerat sig med ljuslyktor och granris vilket höjde mysfaktorn...
Dom ska oxå ha eloge för allt engagemang dom lagt ner på att lära barnen sångerna för dom va enormt duktiga.. allihopa.... Riktigt roligt !

På dagis mötte vi upp Mommo som oxå kom för att kika på barnbarnen :)

Fortfarande saknar jag mörkret... det sänker ju mysfaktorn och upllevelsen en hel del, att gå luciatåg i dagsljus.
Att inte få se ljusen i barnens händer när dom kommer gående och sjunger "Natten går tunga fjät...."

















Efteråt gick vi hem till oss för att fika. Glögg, julmust och pepparkakor, och så tjuvsmakade vi julgodiset.. :)




I morse vaknade Wilma med vattkoppor... då va det alltså hennes tur nu... ! Slönt.. då har man det avklarat sen.
Mitt stora problem va hur jag skulle ta mig till dagis med Ebba utan att behöva ha med mig Wilma in...

Ringde och förklarade mitt dilemma... Den fröken som svarade erbjöd sig att komma ut o hämta Ebba när jag kom... sånt betyder guld... när dom visar att dom bryr sig och försöker underlätta för mig.

Jag hade kunnat ha Ebba hemma för att undvika krånglet helt men känner att hon vart borta så mycket och att det känns viktigt att hon får gå för att inte tappa för mycket... den där tryggheten som jag är livrädd att hon ska förlora. Den där tryggheten som inte infann sig lika snabbt som jag förväntat mig under inskolningen för snart ett år sen...

Hur som helst så slutade det hela med att Wilma gick en promenad med Emily och barnen innan dom skulle lämnas på dagis.
I em tog Elin hand om Tyra o wilma. Guld värt, det betyder massor

Ikväll ska jag o Emily stå i kiosken i Idshallen... pust o stön... men det ska nog gå bra och va snabbt avklarat :)

Nu ska jag börja med kvällsmat...


Historiens gång !!!

Historiens gång, är det inte lite sjukt?!


Fråga en historielärare om han eller hon kan förklara detta......

Läs noga !!!


Abraham Lincoln blev vald in i kongressen i 1846.
John F. Kennedy blev vald in i kongressen i 1946.

Abraham Lincoln blev vald som President i 1860.
John F. Kennedy blev vald som President i 1960.

Bägge var väldig upptagna av borgrättigheterna.
Bägges hustrur miste ett barn, medans de bodde i Vita Huset.

Bägge Presidenter blev skjutna och dräpta på en fredag.
Bägge Presidenter blev skjutna i huvudet.

Nu blir det mycket märkligt:
Lincolns sekreterare hette Kennedy,
Kennedys sekreterare hette Lincoln.

Bägge blev mördade av en person från sydstaterna.
Bägge Presidenterna blev efterföljda av en från sydstaterna med namnet Johnson.

Andrew Johnson, som efterföjde Lincoln, föddes år 1808.
Lyndon Johnson, som efterföljde Kennedy, föddes år 1908.

John Wilkes Booth, som mördade Lincoln, föddes år 1839.
Lee Harvey Oswald, som mördade Kennedy, föddes år 1939.

Bägge mördarna blev kända med 3 namn.
Hos bägge är namnen sammansatta av 15 bokstäver.

Håll dig fast nu:
Lincoln blev mördad i en teater med namnet "Ford"
Kennedy blev mördad i en bil av märket Lincoln, fabrikerat av "Ford"

Lincoln blev mördad i en teater, och hans mördare sprang till ett varuhus för att gömma sig.
Kennedy blev skjuten från ett varuhus, och hans mördare flydde till en teater och gömde sig där.

Booth och Oswald blev mördade för vad de gjort. 


Se här. Det är helt otroligt:

1)  Vik en ny  $20 dollar sedel samman…


2)  Vik den igen som bilden visar:

3)  Vik den andra sidan på samma sätt, åt andra hållet:


4) Vänd på den nu….


Genom att vika en 20 dollar sedel samman på ett simpelt geometrisk mått, kommer det en katastrof fram,
som visas på alla  20 dollars sedlar!!!
Som om detta inte var nog, är detta vad du får se:

För det första: Pentagon i flammor…..

Därefter Twin Towers

Och se här..  !

Kan det visas tre tillfälliga katastrofer på en $20 dollar sedel?

Katastrof 1 (Pentagon)
Katastrof 2 ( Twin Towers )
Katastrof 3 (Osama)???

Se här också: 9 + 11 = $ 20 !!

9/11 = September den 11 är dagen, då Twin Towers och Pentagon möttes av angrepp.
Är det en tillfällighet?

Helt jävla sjukt, eller hur?! :) Hittade detta hos Najalla.se

Skratt !!

I helgen har barnen vart på strålande humör... det känns skönt efter alla sjkukdomar som oftast medför ett gnälligt humör, iallfall hos mina barn.. :)














Är det de här du kallar kärlek ?









Ebba anföll Wilma idag... med kramar och pussar.. så där spontant och härligt !!!
Tror Wilma blev lite paff faktiskt :)

Luciatåg...

Japp i morrn är det luciatåg...
Jag har älskat luciatågen när Emil gick på dagis... man satt där som förälder och kände sig oerhört stolt...
Efteråt fikade alla föräldrar i lugn o ro. Drack kaffe och bara myste... Å vad jag älskade luciatågen...

I morgon är det luciatåg på dagis... dessvärre har det mist sin charm... Vi är UTOMHUS på dagisgården...
I fjol va det slask o kladd, och svinkallt...

Jag är hemskt ledsen men jag tycker
det har mist all sin charm... all charm !
Och hade barnen inte längtat så mycket efter luciatåget så hade vi struntat i det... men fika efteråt ?! Nej tack, det tar vi hemma efteråt.. inomhus i värmen.

Tänk om det ska va så här kallt i morrn, nån minusgrad o nordanvind.. mysigt va ?! Eller inte !!!! Stackars barn... Dom kommer aldrig få uppleva den där charmen med luciatåg.. jag tycker det är oerhört ledasamt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Hedman - 9 april 2012 10:38

Hoppas ni hänger med ?   min nya adress :   www.theresehedman.wordpress.com ...

Av Therese Hedman - 5 april 2012 11:52

........ vad jag är tråkig, osocial o jävlig ;) Jag fattar inte hur alla andra människor hinner med allt...tycker jag har häcken full ! Inte hinner jag uppdatera varken FB eller bloggen .... Jag ska göra ett försök nu. Om jobbet vill ni inte hö...

Av Therese Hedman - 3 april 2012 18:15

Idag ringde dagis när jag va på jobbet. Liten Ebba hade ont i magen o jag hoppades innerligt att det inte va magsjukan IGEN. Världens bästa Elin, som jag förövrigt inte vet hur jag skulle klara mig utan, skyndade till dagis för att hämta Ebba i v...

Av Therese Hedman - 1 april 2012 22:24

En underbar helg är över. Jag har inte ens öppnat datan. Hmm, undrar om det kan bero på att jag bara ÄLSKAR min nya Iphone 4s Herregud, hur har jag klarat mig så länge utan ??     Jaja... I fredags åt vi mysmiddag hela familjen, det gör ...

Av Therese Hedman - 30 mars 2012 10:07

av sjukdomar befinner vi oss nu. Tyra med hög feber, Ebba med magsjuka... wihooo vilken helg vi kommer få ;)   Ikväll ska Emil på disco med Jonathan och Casper o alla andra skolungar :) Lördag, då är det avslutning på hockeyn. Det ska bjudas ...

Ovido - Quiz & Flashcards